El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dijous una proposta dels Comuns per impulsar el desenvolupament de dues infraestructures ferroviàries estratègiques: els tren-tram de la Costa Brava i la línia Olot-Banyoles-Girona. La proposta ha obtingut un suport gairebé unànime, amb 132 vots a favor de tots els grups parlamentaris, excepte l’abstenció d’Aliança Catalana.
Aquesta iniciativa s’alinea amb projectes ja plantejats anteriorment. El tren-tram de la Costa Brava, amb un traçat de 97 km, connectaria municipis com Palamós, Platja d’Aro, Sant Feliu de Guíxols i Girona, amb una estimació de 6,7 milions de passatgers anuals. La inversió inicial prevista és de 500 milions d’euros, amb un sistema de circulació freqüent per a una mobilitat més sostenible i competitiva respecte al cotxe privat. Es preveu que l’obra es desenvolupi en fases, amb un calendari que apunta a l’any 2030 per tenir la xarxa completada.
Per la seva banda, la línia Olot-Banyoles-Girona està pensada per substituir l’antiga via del carrilet amb un traçat més adaptat a les necessitats actuals. Connectaria les tres ciutats principals del projecte a través de municipis com Besalú i Serinyà, oferint un servei a una població de més de 155.000 persones. Aquesta línia tindria una capacitat estimada de 3 milions de viatgers anuals i un cost aproximat de 9 milions d’euros per quilòmetre, amb la inclusió de 17 parades en tot el traçat.
El suport parlamentari destaca malgrat que el secretari de Mobilitat i Transports, Manel Nadal, havia expressat dubtes sobre la viabilitat dels tren-tram a les comarques gironines, suggerint que el projecte podria no tenir prioritat immediata dins del pla d’infraestructures.