Aquest 2024, fins al 30 de setembre, les carreteres de la demarcació de Girona han registrat la mort de 14 persones, una disminució de 7 víctimes en comparació amb el mateix període de l’any passat.
Aquest descens situa Girona com una de les demarcacions amb una reducció més significativa de la mortalitat viària. A més, durant aquest mes de setembre no s’ha produït cap víctima mortal per accident de trànsit en aquesta àrea, un fet destacable dins del balanç anual.
Les comarques de l’Alt Empordà i el Baix Empordà han estat les més afectades dins la demarcació, amb 4 i 3 víctimes respectivament. Pel que fa als col·lectius vulnerables, sis motoristes han perdut la vida a les carreteres gironines, un indicador que mostra la necessitat de mantenir els esforços per protegir aquests usuaris.
Descens generalitzat de la sinistralitat a Catalunya
A nivell global, el Servei Català de Trànsit informa que fins al 30 de setembre han mort 98 persones en 90 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya, un descens del 15% respecte al mateix període del 2023, quan van morir 115 persones en 103 accidents.
Si es compara amb el 2019, un any de referència per als objectius de seguretat viària, la reducció és encara més significativa, amb un 28% menys de víctimes mortals. Tot i aquesta disminució, s’ha registrat un increment del 9% en el nombre de ferits greus, amb un total de 620 persones.
Els col·lectius vulnerables continuen concentrant un 45% de les víctimes, amb 37 motoristes, 5 vianants i 3 ciclistes morts. Els motoristes, en particular, representen una tercera part del total de víctimes.
La sinistralitat es manté dispersa en les diferents carreteres, destacant vies com la C-37, que acumula 6 víctimes mortals, i l'Eix Transversal (C-25) i la C-32, amb 5 morts cadascuna. L'AP-7, que havia estat una de les carreteres més perilloses en el passat, ha vist una reducció important, amb 3 morts aquest 2024, en comparació amb les 11 víctimes del 2023.
Reducció a tres de les quatre demarcacions
Girona no és l’única demarcació que ha registrat una millora en la sinistralitat. Barcelona ha comptabilitzat 43 víctimes mortals, 4 menys que l’any passat, mentre que Tarragona ha registrat 23 morts, 7 menys que en el mateix període del 2023. En canvi, Lleida ha estat l’única demarcació on la mortalitat ha augmentat, amb 18 víctimes, una més que l’any anterior.
Aquestes dades reflecteixen l'impacte positiu de les mesures de seguretat implementades, tot i que cal continuar treballant per protegir especialment els col·lectius vulnerables i seguir reduint les morts en accidents de trànsit a les carreteres catalanes.