La 8a edició del projecte educatiu A Tempo programa una dotzena d’espectacles gratuïts

Un curs de creació de podcasts ficcionats a l'INS Vallvera de Salt, entre les novetats

La Fundació La Ciutat Invisible impulsa la vuitena edició del projecte educatiu A Tempo – Arts i Formació, amb el suport de la Fundació Banc Sabadell i Temporada Alta, durant el curs 2024/2025.

Es programaran una dotzena d’espectacles gratuïts per als centres educatius, 6 dels quals per primera vegada. Una de les novetats serà un curs de creació de podcasts ficcionats a l'INS Vallvera de Salt, dins de l'acció Crea el teu projecte. La plataforma A Distància inclourà set peces audiovisuals noves al llarg del curs escolar.

La programació inclou novetats en tots els seus eixos d’acció principals: els programes d’Arts a l’aula, les propostes de Formació i els continguts digitals A Distància, amb "l’objectiu de seguir promovent la presència i ús de les arts escèniques en l’àmbit educatiu per garantir els drets culturals de joves i infants del territori", han destacat els seus organitzadors. 

Per a la programació d’enguany, es presenten 12 espectacles gratuïts vinculats a diferents programes d’Arts a l’aula. D’una banda, coincidint amb Temporada Alta, la Fundació programarà fins a 11 espectacles per a totes les escoles i instituts de Girona i Salt que ho sol·licitin dins de l’activitat Temporada Alta a l’aula. Entre els espectacles, n’hi haurà sis que es representaran per primer cop dins del projecte A Tempo: ‘Clinch’ del coreògraf i ballarí Àngel Durant o ‘Com una ametlla’ de la Cia. Emborutats.

A més de la gira d’espectacles, on es preveu que hi participin prop de 3.500 infants i joves, el professorat de secundària també pot sol·licitar participar en l’itinerari de teatre del programa de conscienciació jove sobre la pressió estètica i els trastorns alimentaris. Aquest curs el programa ‘Els joves, l’alimentació i el culte al cos’ impulsa la seva tercera edició connectant els espectacles ‘Jess’ d’Oriol Casals i Alícia Gorina, que es podrà veure a les aules i el de ‘Nua (Radiografia d’un trastorn)’ d’Ann Perelló, Andrea Ros i Marta Aran, que es podrà veure al Teatre de Salt al gener de 2025.

Paral·lelament, i també durant Temporada Alta, la Fundació La Ciutat Invisible impulsa la sisena edició del Torneig de dramatúrgia per a instituts, que s’organitza dins d’A Tempo en col·laboració amb Tramoia Produccions Culturals. Aquest curs participen quatre instituts públics: de Salt, l’INS Salvador Espriu i l’INS Salvador Sunyer i Aimeric; de Girona, l’INS Santa Eugènia i l’INS Ermessenda. Una de les novetats principals d’aquesta edició serà el premi que, per primera vegada, estarà vinculat amb el Torneig de dramatúrgia catalana de Temporada Alta.

Més enllà del festival, i en el marc de l’acció formativa Crea el teu projecte, la Fundació impulsarà el projecte Amb veu pròpia de la mà de la dramaturga Martina Cabanas i l’actor i dramaturg Oriol Casals, que treballaran durant tres mesos amb un grup de cicle formatiu de grau bàsic de l’INS Vallvera de Salt.

El projecte iniciarà el gener de 2025 i proposa donar veu a les inquietuds i històries dels adolescents a partir de tallers d’expressió per acabar creant ficcions dramatitzades que culminaran en la creació professional d’un podcast a una ràdio local. Completa la programació d’activitats dos projectes de la Fundació Occident, amb qui la Fundació La Ciutat Invisible hi col·labora per tercer any consecutiu.

Per un costat, els tallers Poetitza’t. Poesia a les aules que imparteixen els poetes Josep Pedrals i David Castillo i, per l’altra, la iniciativa La teva ciutat s’omple de pianos, que tindrà lloc per primera vegada a Girona aquesta tardor.

Accions formatives

Quant a les accions formatives, la Fundació La Ciutat Invisible continua vinculada al programa Escoles Tàndem de la Fundació Catalunya La Pedrera. Aquest segon any de projecte a l’Escola Santa Eugènia de Girona, s’impulsaran accions basades en les arts escèniques per generar canvis a nivell organitzatiu, metodològic i curricular, amb la voluntat que, a llarg termini, ajudin a millorar la qualitat educativa del centre i, per consegüent, les oportunitats educatives dels infants.

Continguts A Distància

Un any més el projecte aposta per la creació de recursos educatius i eines de formació basats en les arts escèniques en format digital. Aquest curs té previst ampliar el catàleg de la plataforma A Distància de la Fundació amb set noves propostes entre les dues col·leccions principals: Artistes a l’aula i Formació en arts i educació.

D’Artistes a l’aula, el projecte comptarà amb la implicació de la companyia Engruna Teatre i el coreògraf i ballarí Àngel Duran. De la col·lecció de formació, que consisteixen en masterclasses per reflexionar i aprendre noves metodologies per utilitzar les arts en contextos educatius, el projecte inclourà propostes de teatre, circ i artesania.

Els formadors seran: l’actor Ángel Perabá (Cross Border Project) de Madrid, les artistes pedagogues Mireia Asensio i Laura Lívia García, la formadora de circ Serena Vione (Encirca’t), l’artista visual Ona Trepat Rubirola i la Mariana Yáñez de la companyia de teatre Handmade Theatre.