La Sala Domingo Jiménez Beltrán del Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic ha acollit aquest dimarts el primer mapa nacional de mitjans de comunicació de caràcter local, un projecte impulsat per la Càtedra de Repte Demogràfic i Despoblació de Next Educación, sota la direcció del periodista Manuel Campo Vidal. El mapa, que es pot consultar en línia, recopila un total de 2.862 mitjans de zones rurals, destacant la seva rellevància per a la informació de proximitat.
Entre els mitjans inclosos al mapa es troba El Gerió Digital, un referent de la informació a la província de Girona. Aquest mitjà forma part dels 83 mitjans gironins que contribueixen a mantenir viva la comunicació local a Catalunya.
El mapa recull 452 mitjans a tot Catalunya, repartits entre Barcelona (247), Tarragona (64), Lleida (58) i Girona (83), i posa de manifest la diversitat i importància dels mitjans locals i comarcals en el panorama mediàtic català.
Durant l’acte de presentació, que ha comptat amb la participació de la vicepresidenta del Govern, Teresa Ribera, i el secretari general per al Repte Demogràfic, Francesc Boya, s'ha subratllat la necessitat de donar suport als mitjans de comunicació locals, especialment en zones rurals, on juguen un paper essencial per mantenir la cohesió social i la identitat territorial.
El projecte de Next Educación, amb la col·laboració de la Xarxa de Periodistes Rurals, ha estat dissenyat com una eina dinàmica que permetrà actualitzar-se constantment gràcies a les aportacions de periodistes i mitjans de comunicació. El mapa no només reconeix la feina dels mitjans rurals, sinó que també els ofereix una plataforma per fer visible el seu treball i per fomentar la cooperació entre ells.
Els mitjans locals: un baluard d’informació de proximitat
El mapa posa en evidència les dificultats a les quals s’enfronten molts mitjans locals, especialment els digitals i hiperlocals, que sovint operen amb recursos limitats i depenen en gran manera de la publicitat local i institucional.
No obstant això, l’estudi conclou que aquests mitjans estan creixent gràcies a la demanda d’informació de proximitat i són una oportunitat per a l’emprenedoria en zones amb poca representació mediàtica.
Un projecte amb suport institucional
Aquest mapa de comunicació ha estat desenvolupat amb el suport del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i compta amb el suport de la iniciativa Vivaces, una aliança d’empreses compromeses amb el desenvolupament rural.
El seu objectiu principal és dotar de visibilitat i recursos els mitjans rurals i locals que són essencials per mantenir informades les comunitats allunyades dels grans centres urbans.
El futur d’aquesta iniciativa serà clau per garantir que els mitjans locals, com*El Gerió Digital, puguin continuar contribuint a la diversitat informativa i al desenvolupament de les zones rurals.