'Carmen' tanca el festival de la Porta Ferrada

El muntatge, que compleix 30 anys, torna a Catalunya

La força tel·lúrica i l'essència del flamenc han omplert aquesta nit l'escenari de l'Espai Port del Festival de la Porta Ferrada. La incombustible 'Carmen', creada pel ballarí Antonio Gades en col·laboració amb el cineasta Carlos Saura, ha portat a Sant Feliu de Guíxols la unió entre la intensitat de la partitura de Bizet i la passió, la sensualitat i la rivalitat que desprèn el flamenc.

Envoltada pels ballarins de la companyia, la solista Maria José López s'ha servit de la dansa per desvetllar les múltiples facetes d'aquest personatge femení i apassionat, però lliure per damunt de tot. 'Carmen', que fa tres dècades es va estrenar a París, ha tancat la 51a edició del festival degà de la Costa Brava. Han passat ja trenta anys d'ençà que la col·laboració entre Gades i Saura va fer néixer les seves dues 'Carmen'. La primera, cinematogràfica; i la segona, que va arribar al cap de pocs mesos després, escènica. Aquest ballet, rubricat pel ballarí i el cineasta, es va estrenar per primer cop al Théâtre de París el 17 de maig de 1983.

Basada en la novel·la homònima de Prosper Mérimée, la 'Carmen' que Antonio Gades va coreografiar es manté intacta avui dia. I això és gràcies a la fundació i a la companyia que porten el nom del ballarí, que s'han encarregat de mantenir-la en cartell.

Aquesta nit, l'essència del flamenc que traspuen totes les escenes en què se subdivideix el muntatge -més de 20- ha arribat al Festival de la Porta Ferrada. Els acords de l'Obertura de Bizet han servit per alçar el teló d'aquesta particular 'Carmen', en què la música de la partitura operística es mescla amb la passió i el temperament del flamenc espanyol.

Per donar protagonisme a la dansa, la història (com a la pel·lícula) neix en una escola de ball. A partir d'aquí, els ballarins de la companyia han fet fluir la història a ritme de 'zapateados', 'bulerías', 'soleás' i tots els registres que engloba el llenguatge flamenc.

La solista María José López, que és qui es posa a la pell de 'Carmen', s'ha servit de la dansa per desvetllar les múltiples facetes d'aquest personatge femení i apassionat, però lliure per damunt de tot. Ángel Gil (Don José), Jairo Rodríguez (torero) i Miguel Ángel Rojas (marit) han completat el repartiment principal del muntatge que s'ha vist aquesta nit a la Porta Ferrada.

Força i essència

Una 'Carmen', la de Gades, que revesteix el relat original amb la força tel·lúrica i la intensitat del flamenc, però sense renunciar a l'argument de Mérimée (la història de la gitana cigarrera morta a mans del soldat a qui captiva amb la seva sensualitat). El muntatge d'aquesta nit ha comptat amb la direcció artística d'Stella Arauzo, la tècnica de Dominique You, i entre els ballarins i guitarristes de l'actual formació hi ha diversos membres de l'antiga companyia Antonio Gades.

Amb 'Carmen' són ja cinc els clàssics del ballarí que la fundació encarregada de vetllar pel seu llegat ha posat en valor i ha retornat als escenaris. Respectant les directrius coreogràfiques, l'escenografia i el vestuari que en el seu dia va marcar Gades, també s'han tornat a posar en cartell 'Flamenco' (1968), 'Bodas de sangre' (1974), 'Fuego' (Amor Brujo, 1989) i 'Fuenteovejuna' (1994).

'Carmen', que ha penjat el cartell d'entrades exhaurides i ha congregat 994 espectadors a l'Espai Port de Sant Feliu de Guíxols, ha estat l'espectacle que ha tancat la 51a edició del Festival de la Porta Ferrada. Per primer cop, aquest 2013, el festival degà de la Costa Brava ha externalitzat la gestió, que ha anat a càrrec de la companyia Bitò Produccions.

El festival es tanca havent aconseguit el ple absolut en concerts com els de l'Orquesta Buena Vista Social Club, Manel, Diego el Cigala o el musical 'T'estimo, ets perfecte, ja et canviaré'.