Aitana, Pau Cubarsí, el Papa Lleó XIV, Sílvia Orriols o Joan Dausà, entre els nous caganers

El catàleg ja arriba fins a les 750 figures

L’empresa empordanesa Caganer.com, amb seu a Torroella de Montgrí, ha presentat la seva nova col·lecció de figures per a la temporada 2025-2026, amb un catàleg que arriba per primera vegada a les 750 referències, la xifra més alta en els 33 anys d’història de la companyia.

Entre les novetats d’enguany hi ha jugadors del FC Barcelona com Pau Cubarsí, Pedri i Raphinha, l’alcaldessa de Ripoll, Sílvia Orriols, i noms del món de la música com Aitana i Joan Dausà, així com el Papa Lleó XIV, Karl Lagerfeld amb el seu gat Choupette i l’esportista Àlex Márquez.

El ventall de noves incorporacions inclou també figures icòniques del cinema i els dibuixos animats, com Rocky Balboa, Vito Corleone (El Padrí), Dimecres Addams, Calamardo i Patricio (Bob Esponja), Mickey i Minnie Mouse, Mortadelo i Filemón, Zipi i Zape o Rick i Morty. La col·lecció s’amplia, a més, amb noves peces de caràcter simbòlic com la deessa Temis, un gat, un gos, i figures tradicionals en diferents formats.

L’escultor i copropietari de l’empresa, Marc Alós, explica que arribar a les 750 figures disponibles suposa “un pas important en la trajectòria del projecte”. Assegura que “la col·lecció va creixent i no ens posem cap mena de sostre”, i que “fa temps que treballem amb la voluntat de desestacionalitzar el producte i oferir novetats durant tot l’any”. Segons Alós, el públic de Caganer.com és “molt heterogeni” i per això “intentem tocar tots els sectors possibles: des de personatges actuals fins a d’altres que mai passen de moda”. També recorda que, al llarg de tres dècades, l’empresa ha creat més d’un miler de caganers, molts dels quals s’han descatalogat amb el temps “com futbolistes retirats o polítics que han desaparegut de la vida pública”.

Pel que fa a les novetats esportives, Alós destaca que “continuem actualitzant aquesta línia per tenir els millors de cada disciplina”. Explica que “amb el Barça hem ampliat la plantilla perquè ens estàvem quedant endarrerits, mentre que en altres esports hem incorporat figures com el tenista italià Jannik Sinner, actual número 1 del món, o el motorista català Àlex Márquez”. També subratlla que “la irrupció d’Aliança Catalana i el protagonisme de Sílvia Orriols ens ha fet decantar per incloure-la en la col·lecció, igual que hem fet amb el nou Papa, com ja havíem fet amb els seus predecessors”.

La nova col·lecció s’ha presentat a la botiga de Girona, inaugurada recentment, i també està disponible als set establiments de Barcelona, així com als punts de venda de Torroella de Montgrí, Madrid i Bilbao, i a través del web www.caganer.com.

Entre les noves incorporacions més destacades també hi ha LeBron James, Ash i Pikachu (Pokémon), i personatges de la cultura popular japonesa com Miku Hatsune, considerada la primera cantant virtual del món. En l’àmbit del cinema i la televisió, Rocky Balboa, Vito Corleone i el xenomorf d’Alien s’afegeixen a una col·lecció que també homenatja figures del món de la moda i la cultura contemporània.

Fundada el 1992 per Anna Maria Pla, Caganer.com és actualment gestionada pels germans Sergi i Marc Alós, que representen la segona generació d’aquesta empresa familiar. Des dels seus inicis, el projecte ha buscat donar a conèixer la cultura catalana arreu del món, i les seves figures —elaborades artesanalment amb fang— s’exporten a desenes de països.

Amb més de 30 anys de trajectòria, Caganer.com s’ha consolidat com la referència mundial en la creació de caganers populars, combinant la tradició amb la cultura contemporània. Segons Marc Alós, “la nostra col·lecció és transversal i una barreja de tot plegat: oficis, personatges universals i figures que tenen una vida útil molt llarga”.

El catàleg, encapçalat pel clàssic caganer amb barretina, continua liderat per la figura de Donald Trump, la més venuda de la història de la marca, seguida per la de Leo Messi amb la Pilota d’Or i la del blaugrana Lamine Yamal, una de les més demandades dels darrers temps.