Figueres vol incorporar la plaça del Gra al centre comercial de la ciutat

Amb les obres que si porten a terme es vol dinamitzar la plaça

L'Ajuntament de Figueres ha volgut sortir al pas de la polèmica al voltant de les obres de la plaça del Gra amb la presentació del projecte definitiu. Un projecte que segons l'alcaldessa, Marta Felip, "té una lògica" que és incorporar-la al centre comercial de la ciutat i fer-la més còmode per a l'ús de les persones.

En aquest sentit, Felip ha recordat que fins ara la plaça del Gra, més enllà dels dies de mercat, ha estat un lloc de pas de vehicles amb poca "activitat". Així, i aprofitant la descoberta del refugi de la Guerra Civil, els projecte preveu "allargar" la plaça, eliminar l'actual parada d'autobús i racionalitzar-ne el trànsit, així com restringir el pas de vehicles pel carrer Concepció.

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, i el gerent d'Urbanisme de la ciutat, Xavier Ludevid, han comparegut aquest divendres en roda de premsa per explicar el projecte de millora de la plaça del Gra i el seu entorn. En aquest sentit, Marta Felip ha tornat a demanar "disculpes" als comerciants de la zona afectats per les obres, però ha destacat que el consistori "està seguint un pla" amb l'objectiu d'incloure la plaça del Gra al centre comercial de la ciutat, un fet que ara, ha assegurat, no es produeix.

En aquest sentit, Felip ha recordat que més enllà dels dies de mercat, la plaça no té cap "activitat" i que la voluntat del consistori és, aprofitant la descoberta d'un nou actiu turístic de la ciutat com és el refugi de la Guerra Civil, habilitar-la com un espai públic de qualitat per a les persones, i que no sigui, com fins ara, un lloc de pas de vehicles.

Per això, el consistori treballa en la rehabilitació total de la coberta, que es preveu tenir enllestida el mes de gener de 2014, l'ampliació i millora de la superfície de la plaça, la millora dels accessos per a vianants de la mateixa, la reorganització de les zones de càrrega i descàrrega, i la reducció del trànsit de pas amb la pacificació del carrer Concepció.

En aquest punt, tant Felip com Ludevid han destacat que la restricció al trànsit de vehicles al carrer Concepció millorarà la seguretat i la qualitat del trajecte de les prop de 3.000 persones que diàriament hi passen per cobrir el recorregut que separa l'estació de tren i el centre històric de la ciutat passant pels carrers Pompeu Fabra, Méndez Núñez, la plaça del Gra, el carrer Concepció, la plaça de la Palmera, el carrer Monturiol i la Rambla de la ciutat. A més, el consistori assegura que els 900 vehicles de mitjana que diàriament passaven pel carrer Concepció s'han canalitzat correctament pel carrer Calçada del Monjos.

Segons ha explicat Xavier Ludevid, aprofitant la pacificació del carrer Concepció també s'ha modificat el recorregut de l'autobús urbà de Figueres aplicant un canvi de sentit de circulació del tram del carrer Castelló entre els carrers Nou i Sant Antoni, convertitnt la plaça Ernest Vila en un giratori. Una millora aquesta, ha assegurat, que permet reduir el recorregut de les línies d'autobús urbà en cinc minuts.

Una altre de les conseqüències de la pacificació del carrer Concepció ha estat la simplificació del sistema semafòric de la plaça de la Palmera amb una millora de la fluïdesa del trànsit. Així, s'ha eliminat la sortida de vehicles d'aquest carrer i el grup semafòric passarà a tenir només dos temps de pas coordinats guanyant fluïdesa.

Les actuacions tant a la plaça del Gra com al carrer Concepció s'emmarquen en el Pla de Mobilitat Urbana aprovat el passat mes d'abril i persegueixen reduir al mínim indispensable la circulació de vehicles pel centre de la ciutat. En aquest sentit, es pretén desplaçar al perímetre de la ciutat els 85.000 vehicles que cada dia passen pel centre de la ciutat sense tenir-hi cap objectiu concret i que els 24.000 que sí que es dirigeixen al centre ho puguin fer per determinats carrers de pas per accedir ràpidament als aparcament de rotació per desprès a peu, poder gaudir de la ciutat en òptimes condicions.