Els Mossos van enxampar 31 vehicles al dia sense ITV a Girona el 2023

Aquestes infraccions s'han reduït gairebé un 18% respecte a l'any anterior

Els Mossos d'Esquadra han sancionat de mitjana 31 vehicles al dia per circular amb la ITV caducada a la demarcació de Girona el 2023. En concret, des de principis d'any i fins a finals de novembre, s'han obert 11.351 expedients per no haver passat la inspecció tècnica obligatòria.

La xifra és significativament inferior a la de l'any anterior, quan en el mateix període de temps es van sancionar 2.480 vehicles més, arribant a un total de 13.831. El cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, explica que "la pandèmia va provocar un repunt de sancions d'aquest tipus per la crisi econòmica, el col·lapse de les estacions ITV i la saturació de producció de vehicles nous, que ara s'està normalitzant".

Els vehicles que els Mossos enxampen circulant amb la inspecció tècnica de vehicles (ITV) obligatòria caducada a la demarcació de Girona s'han reduït gairebé un 18% el darrer any. Això, si comparem les sancions per aquesta infracció del 2022 amb les del 2023, des de principis d'any i fins al novembre, que van passar de 13.831 a 11.351.

Segons detalla el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, aquesta disminució es deu al fet que "els efectes de la pandèmia es van suavitzant i les xifres de vehicles que circulen amb la ITV caducada s'estan normalitzant". En concret, Costa explica que el confinament per la Covid-19 va provocar un augment en la detecció de vehicles circulant sense ITV, que els Mossos atribueixen a tres causes principals.

En primera instància, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona relata que "la immobilització de vehicles va fer que s'encavalquessin moltes inspeccions vençudes" i que quan les estacions ITV van reprendre l'activitat, "van quedar col·lapsades" dels que esperaven poder renovar la ITV.

A aquesta casuística s'hi va sumar, segons assegura Costa, que "hi havia propietaris de vehicles que no passaven la inspecció a l'espera de comprar un cotxe nou i circulaven amb vehicles vells amb deficiències tècniques". Això, en un moment en què "la producció estava saturada i els terminis d'entrega dels vehicles nous es perllongaven diversos mesos".

Per últim, la pandèmia també va augmentar la manipulació dels adhesius que acrediten que s'ha passat la ITV. El cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona assegura que "alguns propietaris van aprofitar que la normativa per la covid no permetia que els tècnics les enganxessin al vidre a l'interior del vehicle, per revendre'ls o col·locar-los en altres vehicles familiars en mal estat que no passarien la inspecció". Englobat dins d'aquesta mateixa infracció, el cap del cos també assegura que periòdicament detecten conductors que "modifiquen els adhesius per allargar la vigència de la ITV".

Totes aquestes són pràctiques que el cos de Mossos d'Esquadra detecta quan es fan controls de carretera, gràcies a la informació del codi de barres que inclou aquest adhesiu i que revela a quin vehicle correspon i en quin període és vigent.

Costa recorda que "per circular amb la ITV caducada, es posa una denúncia administrativa, que va associada a sancions de fins a 200 euros amb una immobilització instantània del vehicle, si presenta deficiències greus que posin en risc la circulació". A més, alerta que "manipular o modificar l'etiqueta ITV d'un vehicle és un delicte del Codi Penal per falsificació, que pot arribar a comportar penes de presó".

La majoria de sancions, a tocar de l'AP-7

Les comarques gironines on més expedients sancionadors es van obrir el 2023 per circular amb la ITV caducada són les que tenen més població. A l'Alt Empordà, els Mossos van sancionar l'any passat 2.367 vehicles des de principis d'any; a la Selva, 2.303; al Gironès, 2.251 i al Baix Empordà, 2.104. Pel que fa a la resta de comarques, a la Garrotxa se'n van interposar 1.093 sancions; al Ripollès, 498; al Pla de l'Estany, 384 i a la Cerdanya, 351.

El cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, atribueix que la majoria de sancions per aquesta infracció es posin a les comarques de costa i al Gironès al fet que "és on s'acumula més afluència de vehicles" i, en conseqüència, "on més possibilitat de detecció d'infraccions hi ha". En aquesta línia, Costa recorda que a la zona "hi ha molta mobilitat de pas per l'AP-7, que connecta amb Europa i és un eix de circulació principal per tota la nació" i també "molts desplaçaments per turisme, sobretot a la Costa Brava i al Pirineu".

Amb tot, Costa recorda que circular amb la ITV en regla és obligatori per "seguretat viària, perquè la inspecció revisa els elements bàsics de seguretat d'un cotxe". I posa d'exemple els pneumàtics, que són, diu, "peces clau de la seguretat d'un vehicle, que si estan desgastats poden comportar un accident en cas de frenada perquè no responen igual". A més, diu que la ITV "també controla les emissions per mirar de contaminar el mínim i contribuir a reduir el canvi climàtic".

Per últim, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona alerta que "en cas d'accident, moltes companyies asseguradores no cobreixen el sinistre dels vehicles que circulaven amb la ITV caducada". I que això passa "perquè s'incompleix el contracte, de la mateixa manera que si es condueix sota els efectes de l'alcohol", conclou.