El transport a la demanda Clic.cat ha transportat més de 42.500 passatgers en quatre anys

La iniciativa preveu créixer seguir creixent arreu de la demarcació

Cada vegada més passatgers utilitzen el transport a la demanda Clic.cat a les comarques gironines on està en funcionament. A tall d'exemple, de gener a octubre de 2023 el nombre d'usuaris s'ha incrementat un 8,5% respecte a tots els que el van fer servir el 2022.

Unes bones xifres que fan que la Generalitat, impulsora de la iniciativa, aposti per ampliar-la a altres comarques de cara a l'any vinent. En aquest sentit, el director general de Transports i Mobilitat del Departament de Territori, Oriol Martori, ha destacat que es tracta d'una fórmula que permet optimitzar els recursos i reduir les emissions.

De fet, aquest és un dels aspectes més destacats de Clic.cat, destaquen des de Teisa, l'empresa que presta el servei a les quatre comarques gironines on està present, Garrotxa, Pla de l'Estany, Gironès i Ripollès.

El seu director, Àlex Gilabert, remarca que el fet de no haver d'anar a la parada, si no hi ha cap usuari que ho demani, permet "un estalvi important de quilometratge" i això s'ha vist reflectit amb una reducció d'un 74% de les emissions de CO2. A això, cal afegir-hi la incorporació del nou bus elèctric que cobreix una de les rutes i que és el primer a Catalunya dedicat al servei de transport a demanda.

Gilabert es mostra "molt satisfet" dels resultats de la iniciativa, quatre anys després d'engegar-la i més tenint en compte que al cap de poc de posar-se en marxa va arribar la covid, amb l'impacte que va suposar a la societat, però també en el sector dels transports en particular.

Un servei "inclusiu"

El director de Teisa ha destacat que Clic.cat es tracta d'un servei "totalment inclusiu" perquè dona resposta no només a les àrees urbanes sinó, també a veïns de poblacions aïllades i que abans no tenien les mateixes facilitats. "A més, gràcies a l'aplicació donem una certesa al client perquè sap on està l'autobús i a quina hora passarà per recollir-lo. I tot plegat amb la possibilitat de fer la reserva amb poc temps d'antelació", ha assenyalat Gilabert.

Actualment, Clic.cat disposa d'onze línies a la demarcació, repartides entre les comarques del Gironès, Pla de l’Estany, Garrotxa i Ripollès. En total dona servei a 54 nuclis de població connectant 17.130 habitants amb les capitals de comarca i altres municipis del territori.

Dels 42.500 passatgers que han fet ús del servei, la majoria han estat al Gironès amb 17.868, a la Garrotxa l'han fet servir 15.608, al Pla de l'Estany han estat 7.373, mentre que al Ripollès han estat 1.261.

De les onze línies que hi ha a les comarques gironines, quatre són al Ripollès, tres al Gironès, tres més al Pla de l'Estany i una a la Garrotxa, que és la que més ocupació té amb un 88%, molt per sobre de la mitjana de totes les comarques que és d'un 57%.

Per WhatsApp

Des de la Generalitat i Teisa destaquen que una de les claus ha estat l'adaptació dels usuaris a l'aplicació. En aquest sentit, el 80% fa ús del servei gestionant-lo a través de les noves tecnologies, si bé també es manté la possibilitat de poder fer la reserva de plaça per telèfon.

El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Oriol Martori, però, ha anunciat que des d'ara els usuaris ja poden fer la reserva també per whatsapp. Obrint una conversa al número que correspongui i seguint les instruccions, en poca estona es pot fer la reserva en funció de l'horari que més convingui al client.