Creen un sistema de denúncies telemàtiques per turistes

La prova pilot es farà als hotels i càmpings de la Selva litoral

Els mossos i la Policia Local de Tossa de Mar han engegat una prova pilot perquè els hotels i càmpings de la Selva litoral recullin les denúncies dels turistes per Internet. L'objectiu és que les víctimes de furts o aquells qui han perdut el passaport no hagin d'estar-se hores a comissaria.

La prova es farà durant tot l'estiu a sis càmpings i tretze hotels de Blanes, Lloret i Tossa, i si funciona la intenció és estendre-la a tot el sector. La recollida de denúncies per Internet fa temps que funciona però, com concreta el cap de l'ABP, l'inspector Francesc Cardús, és poc operativa perquè la quantitat que se'n rep és "anecdòtica".

El 80% de les denúncies que es reben a la zona són per furts al descuit. Durant l'estiu, gairebé vuit de cada deu denúncies que es reben a la zona de la Selva litoral són per furts al descuit o bé per pèrdua de documentació (passaports i documents d'identitat). Aprofitant que els turistes mentre passegen o estan a la platja no controlen les seves pertinences, hi ha delinqüents que aprofiten aquesta època de l'any per fer el seu agost i els prenen la cartera o la bossa de mà.

L'inspector Francesc Cardús explica que, sovint, això comporta una situació "dramàtica" per als estrangers. De cop i volta, es troben sense documentació per tornar al país d'origen i, a més, han d'estar-se hores a comissaria per presentar denúncia, amb l'inconvenient que a vegades els suposa la barrera idiomàtica (perquè molts d'ells només parlen en la llengua del seu país).

Per evitar-los maldecaps i estalviar-los temps, els Mossos d'Esquadra i la Policia Local de Tossa de Mar han engegat una prova pilot en aquesta part de la Costa Brava. Des d'ara i fins a finals d'estiu, els recepcionistes d'hotels i càmpings de la zona podran recollir denúncies dels turistes i enviar-les a comissaria per Internet.

A partir d'aquí, el mateix personal gestionarà una hora i dia perquè el turista vagi a comissaria i ratifiqui la denúncia. D'aquesta manera, com concreta Cardús, es minimitzarà el tràfec que els estrangers i visitants que hagin estat víctimes d'un robatori d'aquestes característiques puguin patir.

Dinou hotels i càmpings

De moment, la recollida de denúncies es portarà a terme a tretze hotels (sis de Blanes i set de Tossa) i sis càmpings (quatre de Blanes i dos de Lloret), que són els qui prenen part a la prova. Entre aquestes hi ha el càmping Bella Terra de Blanes. El seu director, Vicenç Fernández, explica que "tot allò que permeti ajudar els clients si pateixen un delicte, és un bon servei afegit".

El personal de recepció dels establiments que participen a la prova ja ha rebut un curset de formació per part dels Mossos d'Esquadra sobre com han d'emplenar les denúncies per Internet. A finals d'estiu, els mossos i la Policia Local de Tossa faran una valoració conjunta de com ha anat, i la intenció és que la iniciativa s'estengui arreu del sector i a les altres dues policies locals (les de Blanes i Lloret) en properes temporades.

Cardús explica que a la prova no s'ha inclòs cap hotel de Lloret de Mar per "criteris tècnics", perquè el municipi "té un nombre d'hotels molt gran i un nivell de conflictivitat molt elevat" i, de moment, s'ha volgut centrar la prova pilot a Blanes i Tossa. "No s'ha fet amb voluntat de discriminar sinó amb sentit comú; de fet, ja s'ha parlat amb el gremi d'hostaleria de Lloret de Mar i la voluntat és incloure'ls més endavant", ha concretat l'inspector en cap de l'ABP de la Selva litoral.

L'any passat, de fet, ja es va engegar una altra prova pilot al municipi per recollir denúncies. En aquest cas, però, eren els mossos els qui es desplaçaven fins a l'hotel, però com concreta l'inspector, "el sistema no va acabar de funcionar".

Delictes violents, a comissaria

Amb la prova pilot que s'engega ara, però, no tot es pot denunciar. Segons explica Cardús, es podran trametre denúncies per Internet d'aquells il·lícits on no hi hagi violència pel mig. "Les estrebades i els atracaments s'hauran de denunciar a comissaria; aquí estem parlant, sobretot, d'aquells furts per descuit on el turista no pot aportar la descripció de l'autor", explica l'inspector dels Mossos d'Esquadra.

El cap de l'ABP també precisa que el sistema per presentar denúncies a través d'Internet no és nou, però que l'ús que se'n fa a la zona és gairebé testimonial "o anecdòtic". A més, la majoria de les denúncies que els arriben per la xarxa estan mal complimentades, amb la qual cosa, un cop la víctima arriba a comissaria, s'ha de tornar a començar el procés de bell nou.

"Ara, però, el personal dels hotels i càmpings ajudarà els turistes a omplir la denúncia, amb la qual cosa aquest problema se superarà", concreta l'inspector. A més, un cop presentada per Internet, la víctima disposa d'un termini de 72 hores per validar la denúncia a comissaria (i així, si té programada una excursió aquell mateix dia, per exemple, no se l'haurà de perdre).

A l'hora de presentar la denúncia, a més, la víctima també podrà escollir en quin idioma fer-ho (català, castellà, anglès, francès o rus).

En paral·lel a aquesta prova pilot, els agents també incidiran en la prevenció. Per això, ja s'està parlant amb guies i touroperadors perquè donin consells de seguretat als estrangers. "Per exemple, en el cas dels turistes russos, es tracta de gent que acostuma a venir amb molts diners en efectiu; per això, és clau trobar aquests espais per donar-los consells de seguretat i dir-los que, si van a un restaurant, no es treguin la cartera i ensenyin el feix de bitllets", conclou el cap de l'ABP de la Selva litoral.