La Càtedra de Renovació Pedagògica UdG-Can Trona reflexiona sobre el bullying

Tindrà lloc l'11 de novembre a la Vall d'en Bas

La Càtedra de Renovació Pedagògica UdG-Can Trona organitza a la Vall d'en Bas (Garrotxa) la quarta edició de la Jornada de Tardor amb l’objectiu de reflexionar sobre qüestions educatives rellevants des d’una perspectiva crítica i amb voluntat emancipadora.

Enguany, l’11 de novembre, la Jornada posa el focus en l’assetjament a l’escola, un fenomen que darrerament ha adquirit noves dimensions a causa de la irrupció de les noves tecnologies en el dia a dia dels centres i en la vida de la infància i l’adolescència.

Segons explica el pedagog Jordi Feu, director de la Càtedra de Renovació Pedagògica UdG-Can Trona, l’objectiu de la Jornada és “contribuir en la mesura del possible a la renovació dels nostres centres educatius per a una societat més justa i una vida digna per als nostres infants i joves”.

La violència que pateixen i exerceixen alguns dels alumnes dels centres educatius s’emmarca en un context social polaritzat que sovint es vehicula a través de tecnologies i canals que despersonalitzen el contacte.

Així mateix, els experts indiquen que es produeix un aïllament col·lectiu del qual és difícil sortir. No és d'estranyar, doncs, la quantitat de joves que tenen problemes de salut mental a causa de les dinàmiques socials, la falta d’horitzó laboral i la visió d’un futur poc esperançador, tant a nivell polític com ecològic.

Són tots aquests elements els que posaran sobre la taula (9:45h) la psicòloga clínica Marta Ragón, especialitzada en el tractament de les conseqüències de l’assetjament, i el filòsof Pablo Ferri, un dels referents en aquesta qüestió al país Valencià.

En aquest context, els centres educatius son espais des d’on construir altres lògiques relacionals posant al centre la dimensió col·lectiva del viure i el valor de la interdependència i el suport mutu.

Per això en aquest jornada els mestres de dos centres de primària i un de secundària compartiran amb els assistents les bones pràctiques que duen a terme posant l’atenció tant en la prevenció com en l’acompanyament de víctimes i victimaris, i en la reparació dels danys causats (11:30h).

La jornada seguirà amb Jan Garrido que compartirà el treball a l’entorn de l’assetjament que duu a terme Xiula a través de la música (15:15h). L’art com a eina educativa, la música per a transformar les relacions, la crítica per a construir noves realitat, aquesta és l’aposta d’un referent indispensable per a infants i joves.

El programa de tarda s’enfoca des d’una perspectiva de justícia restaurativa de la mà de la britànica Belinda Hopkins, que pronunciarà una conferència a les 16:15h, i de Mònica Albertí i Elisenda González, que s’incorporaran a la reflexió a l’entorn de l’enfocament restauratiu de Hopkins en una taula rodona (17:15h). Les tres especialistes compartiran conceptes i eines que orientin la pràctica cap a una reparació i transformació personal i col·lectiva per tal que l’abordatge de l’assetjament sigui quelcom educatiu i posi el focus a les arrels del problema.

Enfocament restauratiu i pràctiques restauratives

L’enfocament restauratiu suposa incorporar la mirada i les eines restauratives en l’àmbit educatiu (formal o no formal), familiar, laboral, judicial, penal o comunitari per tal de prevenir els conflictes o de resoldre’ls reparant les relacions malmeses, millorant la convivència i reforçant els vincles afectius entre les persones afectades per aquestes situacions. Vol posar l’accent en la comunitat, en la responsabilitat personal i en la confiança.

Persegueix la resolució del conflicte a partir del protagonisme de les persones afectades dipositant una confiança plena -tant en la persona agredida com en l’agressora- i en la capacitat que tenen per refer les situacions malmeses.

Belinda Hopkins

Belinda Hopkins ha estat pionera en el desenvolupament de l’enfocament restauratiu en l’àmbit educatiu i juvenil al Regne Unit i també a d’altres països. A principis dels anys 90, després del seu desenvolupament professional en l’educació secundària, va fundar Transforming Conflict, una de les entitats líders al Regne Unit en formació i assessorament en enfocament restauratiu en l’àmbit de la infància i la joventut.

Actualment continua impartint personalment les formacions, escrivint llibres i articles, desenvolupant materials per a la formació i fent conferències tant en l’àmbit nacional (Regne Unit) com internacional.

Ha estat implicada en el desenvolupament dels estàndards nacionals de qualitat tant per a professionals com per a serveis, institucions i entitats, treballant en col·laboració amb el Restorative Justice Council (RJC) i el Ministeri d’Interior.