Mariano Pensotti reflexiona al Temporada Alta sobre l'impacte del nazisme a l'Argentina

El director argentí presenta aquest cap de setmana a El Canal el que descriu com "l'obra d'una obra"

La programació del Temporada Alta porta aquest dissabte a les vuit del vespre i diumenge a les sis de la tarda 'L'obra' a El Canal de Salt (Gironès). Aquesta proposta teatral narra la història de Simón Frank, un polonès d'origen jueu que arriba a un poble de la zona central de l'Argentina, Sivori, el 1962. Frank es presenta com l'únic de la seva família que ha sobreviscut als camps de concentració nazis i es mostra profundament afectat.

Al cap de pocs anys d'arribar al país, començar a construir una estructura que reprodueix la casa on vivia a Varsòvia (Polònia). Però no l'edifica per viure-hi, sinó per representar-hi una obra de teatre: 'L'obra'. Es tracta d'un monòleg que fa ell mateix, tot narrant la seva vida abans de la guerra.

Frank començar a invertir els estalvis que ha portat d'Europa a construir altres decorats, tots molt realistes i cada vegada més grans, amb l'objectiu de representar l'obra de la seva vida.

Una representació que fa davant dels veïns i veïnes del poble; "gent que mai havia vist teatre i que, a poc a poc, s'hi comencen a involucrar fins a convertir-se en actors i actrius d'aquesta obra", explica el director de 'L'obra', Mariano Pensotti, que afegeix: "Tot això es desenvolupa fins a principis dels anys 2000, quan es descobreix que Simon Frank no era qui deia ser".

L'obra d'una obra

Aquesta és "l'obra" de Frank, però 'L'obra' que es presentarà a Salt posa en escena a un director de teatre de l'Orient Mitjà, que viatja a l'Argentina per investigar aquesta primera obra. Per fer-ho, convoca a actors i actrius originals de l'obra de Simon Frank perquè recreïn el que feien amb ell. Així, la que forma part de la programació del Temporada Alta és "una obra dins d'una altra obra", tal com detalla el director.

'L'obra' està "absolutament tenyida de ficció, encara que algunes de les coses que s'hi presenten són reals", aclareix Mariano Pensotti, que explica que tot i que no té una base real, "està presentada com si fos una obra documental".

Això passa perquè no està inspirada en personatges reals, però sí en el que passava a l'Argentina després de la Segona Guerra Mundial, en què "els nazis que hi van arribar s'inventaven un personatge per no haver d'explicar la seva veratera biografia".

L'argentí afirma que 'L'obra' "és una investigació de quants rastres de la violència política recent queden en les societats actuals". Recorda que "l'Argentina és un dels països que més nazis que escapaven de la guerra va acollir i, al mateix temps, té una de les comunitats jueves més grans del món". "Això, lògicament, va crear tensions ocultes que encara existeixen i és un tema que ens interessa des d'un punt de vista teatral", recull.

Una paret giratòria al centre

L'escenografia, creada que Mariana Tirantte, col·loca una paret giratòria al centre, que permet veure algunes coses i ocultar-ne unes altres mentre es va succeint la narració. "Part de la inspiració d'aquesta obra té a veure amb el món barroc i ens hem fixat en les pintures de Velázquez perquè ens interessava que l'acció central no estigués en primer pla, sinó en segon". 

Pel que fa als cinc actors i actius argentins de 'L'obra', tenen la particularitat que "interpreten diferents personatges: a ells mateixos i de personatges secundaris a la vida de la resta". A més, hi ha un actor sirià que interpreta el director de l'Orient Mitjà que viatja a l'Argentina a fer la investigació.

"Em semblava interessant que l'espectador tingués la sensació que qui dirigeix 'L'obra' no soc jo, sinó una altra persona per aportar un punt de vista d'Amèrica Llatina que no és d'algú d'allà", trasllada Pensotti. 'L'obra', que es va estrenar el juny passat al festival de Viena, "encara no s'ha presentat a l'Argentina".

Mariano Pensotti

Mariano Pensotti (Buenos Aires, 1973) és un director de teatre format en cinema, arts visuals i escèniques. Les seves obres han estat presentades a l'Argentina i en festivals i teatres de Bèlgica, Alemanya, França, Irlanda, Letònia, Brasil, Canadà, Japó, Àustria, Espanya, Xile, Anglaterra, Dinamarca i Suïssa.

Ha estat guardonat amb diversos premis com el Rozenmacher, Clarin i el Premi F; i també li han atorgat les beques Unesco-Aschberg, Rockefeller Foundation, Fundació Torxes i Casa d'Amèrica de Madrid. Amb l'escenògrafa Mariana Tirantte, el músic Diego Vainer i la productora Florència Wasser forma el Grup Marea.