Palamós ampliarà en més de 4 km el carril bici per unir una desena d'equipaments públics

El projecte també s'instal·larà un punt de càrrega per bicicletes elèctriques

La Junta de Govern Local de Palamós (Baix Empordà) ha aprovat inicialment el projecte per a la realització de nous carrils bici urbans al municipi, mitjançant els quals es permeti la connexió amb bicicleta, de diversos barris i sectors del municipi, i mitjançant els quals se segueix fomentant a Palamós la pacificació de la circulació i l’afavoriment de la mobilitat sostenible.

Amb aquesta actuació s’augmentarà fins als 4,2 quilòmetres els carrils bici plenament urbans existents a Palamós, mitjançant els quals es vol continuar reduint els sorolls i la contaminació, creant un eix pacificat de comunicació entre els nuclis de Palamós i Sant Joan, i entre aquests i la Via Verda.

El projecte preveu tres eixos de carril bici urbans de nord a sud, i un d’est a oest. Un dels quals és el que recorrerà tot el carrer de Nàpols i que connectarà la zona de Mas Gorgoll amb el passeig del Mar. Aquesta nova secció donarà continuïtat a la que, provinent de la via Verda, i des del Pont de Ferro, ja passa per la part inicial del carrer de Nàpols, però que ara finalitza coincidint amb l’avinguda de Catalunya.

El seu traçat tindrà continuïtat fins al passeig per la banda dreta del carrer de Nàpols (sentit platja) passant per davant de l’Institut de Palamós. Coincidint amb el tram que aquest carrer té entre l’avinguda del President Macià i el passeig del Mar, el carril bici passarà per una secció de plataforma única, en un àmbit que prioritzarà el pas de vianants i bicis, tal com preveu el projecte urbanístic de reforma integral d’aquest sector que s’executa actualment.
 
Altres trams del projecte són el que surt del passeig del Mar i pren el carrer de l’Avió. En el seu sector inicial, entre l’avinguda del President Macià i el passeig del Mar, es crearà un carrer amb circulació compartida, de manera que les bicicletes que vagin amb el mateix sentit que els cotxes comparteixen espai, ja que serán carrers d’accés limitat als guals i habitatges, amb un trànsit pacifiicat i compatible.

En finalitzar el carrer de l’Avió, el carril bici passa per la plaça dels Països Catalans fins a connectar amb el carrer d’Enric Vincke, on es farà un traçat amb paviment diferenciat a la vorera, fins a arribar a la cruïlla amb el carrer dels Rentadors.

En aquest punt, el carril tindrà dues branques. La primera, ja s’ha inclòs dins les obres d’allargament del carrer d’Enric Vincke i, passant per davant de la futura estació d’autobusos, connecta amb el carrer d’Àngel Guimerà, a Sant Joan.

La segona branca també arribarà fins al carrer d’Àngel Guimerà, però en aquest cas passant pels carrers de Santiago Bañeras, dels Rentadors i de l’avinguda de la Llibertat. Precisament a l’avinguda de la Llibertat el carril bici se situarà a la part esquerra de la calçada (sentit sortida del municipi) sense haver d’eliminar places d’aparcament, i convertint aquest tram en un espai pacificat de vehicles, amb un sol sentit de circulació.

Cal destacar també la ubicació de nous trams de carril bici a la secció del carrer de Santa Marta, entre la plaça del Suro i fins al carrer de Nàpols; així com en el tram del carrer d’Aragó (entre c/ Santiago Bañeras i Av. de Catalunya) i el de l’avinguda de Catalunya (entre c/ Aragó i c/ del Mar).

Finalment, també es preveu connectar el Pont de Ferro amb el carrer de La Font i la part final de la perllongació del carrer d’Enric Vincke (Sant Joan), mitjançant el tram de carril bici que s’ubicarà en paral·lel a la riera Aubi, en el seu tram més urbà (costat est).

Mitjançant aquests nous trams també es connectaran en bicicleta una desena d’equipaments públics, com la llar d’infants municipal i la residència sociosanitària Palamós Gent Gran, l’estadi de futbol i els camps annexes, l’Institut d’Ensenyament Secundari, l’equipament municipal polivalent de la Nau dels 50 metres, la Biblioteca municipal i la Casa Muntaner, l’Hospital comarcal o la comissaria de la Policia Local de Palamós.

Aquest projecte inclou la instal·lació d’un punt de recàrrega de bicicletes elèctriques que s’ubicarà a la plaça dels Països Catalans.

El cost global d’aquestes obres és de 548.152 euros, dels quals ja es compta amb una aportació econòmica de 150.000 euros que ha proporcionat el Servei Català de Trànsit, i així mateix també s’ha sol·licitat una subvenció de 300.000 euros al departament d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya.

L’objectiu de l’Ajuntament de Palamós és poder iniciar el procés de construcció d’aquest projecte durant el segon trimestre de l’any vinent.

5 quilòmetres de traçat actual

En l’actualitat Palamós ja compta amb un traçat de 4,9 Km de carril bici urbà, repartits en diversos trams. Es tracta de la secció que passa en paral·lel a la ronda de l’Est, i que des de la carretera de La Fosca connecta amb la via Verda, així com el tram de carril ubicat en el passeig del Mar.

L'any 2016 Palamós també va estrenar l’itinerari per a bicicletes que passa pel perímetre del municipi i que uneix el Pont de Ferro amb la via Verda a Sant Joan. Es tracta d'un carril bici amb una longitud total de 2.151 metres, amb un traçat que segueix en paral·lel la riera Aubi  (costat oest).

El recorregut d’aquest vial s’inicia coincidint amb l’enllaç amb la via Verda que passa per la zona de la Rutlla Alta, a Sant Joan, i que pel Pla de Torre Mirona prové de l’àmbit de Castell, Mont-ras i Palafrugell. Des d'aquest punt, la zona industrial de Sant Joan, el carril bici segueix pel carrer de Rafel Savalls que, mitjançant un pas habilitat sota el pont d’accés de la C-31 al municipi, arriba a la vorera del carrer d’Arnau Sa Bruguera, seguint posteriorment  amb un tram de superfície de sauló que passa entre la riera Aubi i la carretera C-31 fins a arribar al Pont de Ferro, on travessa el tram de la carretera C-256 per enllaçar amb la zona de Mas Gorgoll.

Posteriorment, segueix en paral·lel a la carretera C-256 fins a arribar davant la piscina coberta mancomunada, límit del terme municipal de Palamós, on ja connecta amb la via Verda de Calonge-Sant Antoni.