Complicité torna als escenaris catalans al novembre dins la programació del Temporada Alta

L'adaptació de 'Drive Your Plough Over the Bones of the Dead' es podrà veure al Teatre de Girona

Després d'una absència de sis anys als escenaris catalans, la companyia britànica Complicité -de renom internacional- torna amb un nou espectacle. 'Drive Your Plough Over the Bones of the Dead' és una adaptació de la novel·la homònima de la guanyadora del Premi Nobel Olga Tokarcuzk.

El relat, que barreja thriller i comèdia fent un manifest ecològic, succeeix en una petita població de muntanya, on moren en misterioses circumstàncies els membres d'un club de caça. La representació, que es podrà veure en el marc del Temporada Alta al Teatre de Girona els dies 2, 3 i 4 de novembre, forma part de la gira que la companyia està fent per Europa. L'espectacle està ideat i dirigit pel director artístic i cofundador de la companyia, Simon McBurney.

La història de 'Drive Your Plough Over the Bones of the Dead' s'ambienta durant l'hivern en una petita comunitat remota de muntanya, quan diversos homes del club de caça local comencen a morir en circumstàncies misterioses. Un dels personatges, Janina Duszejko, ha estat observant els animals de l'entorn i creu que actuen de manera estranya.

Pel director artístic i cofundador de la companyia, Simon McBurney, el fet que "qui narra la història sigui una dona de 60 anys és un símbol de combat contra el patriarcat". A més, explica que ha escollit adaptar la novel·la d'Olga Tokarczuk perquè li "fascina" l'anàlisi que fa de la natura i com "els animals es rebel·len contra els caçadors que els han estat capturant".

El relat, entre el còmic i el macabre, qüestiona el valor que es dona a la vida dels animals en contrast amb la humana. I posa damunt la taula què significa viure en harmonia amb la natura i exposa una possibles conseqüències que podria tenir perdre aquesta connexió.

Gira per Europa

Després del debut al Regne Unit, la gira per Europa ha començat aquesta tardor a Atenes (Grècia) on 'Drive Your Plough Over the Bones of the Dead' es pot veure a Onassis Stegi del 4 al 7 d'octubre. Després anirà al Comédie de Genève de Ginebra (Suïssa) del 12 al 21 d'octubre; al Thalia Theatre d'Hamburg (Alemanya) del 27 al 28 d'octubre i, finalment, arribarà al Temporada Alta del 2 al 4 de novembre.

El repartiment de l'obra compta amb intèrprets habituals de la companyia, però també amb artistes nous. Amanda Handingue es posa al paper de Janina Duszejko, una antiga enginyera, ecologista, astròleg devot i traductora entusiasta de William Blake. Damunt l'escenari l'acompanyaran Thomas Arnold, Nigel Barrett, Gemma Brockis, Johannes Flaschberger, Kïren Kebaïli-Dwyer, Weronika Maria, Toby Sedgwick, Sophie Steer i Alexander Uzoka.

Consciència ambiental

'Drive Your Plough Over the Bones of the Dead' és l'últim d'una sèrie de projectes de Complicité que aborden la destrucció del planeta. 'Figures In Extinction [1.0]', que es va centrar en el tractament humà dels animals, és una col·laboració amb la coreògrafa canadenca Crystal Pite i el Nederlands Dans Theater que recentment va guanyar un prestigiós premi Swan i va rebre la seva estrena al Regne Unit a Sadler's Wells l'abril de 2023. 'Can I Live?' és una pel·lícula ideada, escrita i interpretada per Fehinti Balogun, que es va presentar com a part del programa oficial de la Conferència de les Nacions Unides sobre Canvi Climàtic de 2021 (COP26) per posar de manifest les injustícies socials provocades pel canvi climàtic.

De fet, gran part del treball de la companyia se centra en obres reivindicatives que fan reflexionar sobre l'estat del planeta i l'impacte de l'acció humana. El director artístic i cofundador de la companyia, Simon McBurney, diu que "l'art té responsabilitat a l'hora de fomentar l'activisme" i que és, per això, que la companyia "tot i estar compromesa amb la reducció d'emissions i petites accions per frenar el canvi climàtic, es desplaça per visibilitzar-ho i fer reflexionar". "És important que en movem per tenir impacte a altres públics diferents del de Regne Unit", sosté.

Complicité

Complicité, amb 40 anys de trajectòria, és una companyia britànica de renom internacional famosa per destinar recursos a períodes d'investigació i desenvolupament que reuneixen dissenyadors i artistes de diferents disciplines abans de configurar l'obra. Està compromesa amb la formació de nous talents i a donar resposta a l'emergència climàtica i ecològica. En aquesta línia, és membre fundadora de Culture Declares Emergency i copresideix un grup de treball d'empreses de teatre de gira del Regne Unit per compartir les millors pràctiques sostenibles i desenvolupar la Guia turística del Theater Green Book.

Recentment, la companyia ha portat a escena les obres 'Figures in Extinction [1.0]', 'Can I Live?', 'The Encounter', 'The Master and Margarita', 'Shun-kin' i 'A Disappearing Number'. Actualment, treballa en 'The Dark is Rising', un drama d'àudio per a BBC World Service i BBC Sounds basat en la novel·la de culte de Susan Cooper. La companyia ha guanyat més de 50 premis de teatre a tot el món i ha actuat en més de 40 països.

Simon Mcbruney

L'actor, escriptor i director Simon McBurney va cofundar la companyia el 1983. A més d'escriure i crear obres originals, McBurney ha portat a escena grans obres de teatre de dramaturgs com Beckett, Brecht, Bulgakov, Durrenmatt, Ionesco, Daniil Kharms, Arthur Miller, Bruno Schulz, Shakespeare o Ruzzante. També ha adaptat i dirigit nombroses obres literàries com The Master and Margarita (2012) per al Festival d'Avinyó 2012 o Beware of Pity (2015) de Stefan Zweig per al Schaubühne Theatre de Berlín.

El treball d'òpera de Simon inclou la direcció d'A Dog's Heart (2010), una nova òpera de Sasha Raskatov a partir de la novel·la de Mikhail Bulgakov, The Magic Flute (2012) i The Rake's Progress (2017) de Stravinski. El 2020, va dirigir Wozzeck d'Alban Berg amb Sir Simon Rattle.

Entre els premis amb què ha estat guardonat en destaquen el Berlin Konrad Woolf Prize for Europe's Outstanding Multi-Disciplinary Artists (2008) i el prestigiós Yomiuri Prize al Japó (2009), que va ser el primer estranger a guanyar. També va rebre l'Artiste Associé al Festival d'Avinyó (2012) i té doctorats honoris causa a diverses universitats com Lund a Suècia, la Universitat Metropolitana de Londres i la Universitat de Cambridge.