Temporada Alta s'obre a l'Amèrica Llatina amb dues produccions iberoamericanes

'Ana contra la muerte' y 'Euforia y desazón' es podran veure aquest cap de setmana al Canal i la Planeta

El festival Temporada Alta programa per aquest cap de setmana dues produccions iberoamericanes ben diferenciades. 'Ana contra la muerte', dirigida per Gabriel Calderón, presenta un drama de com la mare fa l'impossible per a salvar el seu fill, que s'està morint.

Per la seva banda, 'Eufória y desazón' està dirigida per Sergio Boris i mostra com una classe d'una escola d'adults s'examina per a refugiar-se de la invasió de rodes de cotxes. 'Ana contra la muerte' s'estrenarà aquest diumenge a les sis de la tarda al Canal de Salt (Gironès). Per la seva banda, 'Euforia y desazón' es podrà veure el divendres i dissabte a les vuit del vespre a la sala La Planeta de Girona.

Gabriel Calderón torna al festival Temporada Alta amb 'Ana contra la muerte', una producció que s'estrenarà a Catalunya aquest diumenge 22 d'octubre a les sis de la tarda al Centre de Creació d'Arts Escèniques el Canal de Salt. Es tracta d'un drama en què una mare lluitarà contra tots els problemes que li barren el pas per garantir la supervivència del seu fill, a qui han comunicat una malaltia terminal.

Calderón ha explicat que aquest muntatge es va estrenar un mes abans de la pandèmia a Uruguai, ara fa tres anys. Mentre la preparava, el director ha detallat que és la primera vegada que fuig de l'humor i de la ciència ficció. La idea va sorgir arran d'una notícia que va sentir en què una dona va ser condemnada per fer de mula i traficar amb droga. El jutge però, li va donar permís per sortir de la presó per veure el seu fill abans que aquest morís.

Arran d'aquesta situació real, Gabriel Calderón va començar a plantejar-se com seria el diàleg entre la mare i el fill, una última trobada fugaç abans que l'infant perdés la vida i la mare hagués de retornar a la presó per complir amb la condemna.

Tres actrius i una dotzena de personatges

'Ana contra la muerte' juga amb la protagonista i dues actrius més que interpreten una dotzena de personatges més. El director ha assegurat que al llarg de tot l'espectacle es combinen el soliloqui amb la idea del cor grec, una vessant molt clàssica en què el director ha apostat per retornar als orígens del teatre.

L'escenografia per aquesta producció és humil i senzilla. Es tracta d'un petit escenari de fusta amb una fullola al darrera recreant un petit teatre. En un primer moment, Calderón volia que l'escenografia fos feta per ell mateix, però després de mesos de veure la dificultat de construir-lo, va apostar perquè ho fessin professionals amb la condició que s'havia de fer a mà.

Per altra banda, el director ha avisat que el vestuari per aquesta obra també segueix la mateixa directriu de senzillesa i no hi haurà canvis de vestuari. L'obra té una durada d'una hora i quart.

Una proposta de teatre independent

L'estrena d'Ana contra la muerte' forma part de l'aliança del festival Temporada Alta amb el teatre que es fa a l'Amèrica Llatina. De fet, Calderón ja va dirigir un dels espectacles produït pel festival gironí que més recorregut ha tingut: 'Història d'un senglar'.

A banda de l'uruguaià, aquesta aliança iberoamericana també portarà l'estrena de l'espectacle 'Euforia y desazón' de Sergio Boris i la companyia El Eje. En aquesta ocasió Boris porta a escena una producció feta amb actors catalans i argentins.

Fa dos anys va començar a trobar-se amb els actors per Zoom i a partir d'aquí ha anat creant un projecte que ha derivat en la producció que s'estrenarà aquest divendres 20 d'octubre a les vuit del vespre a la sala la Planeta de Girona. Després de les trobades virtuals, hi va haver una trobada física a Argentina on van començar a improvisar i després l'equip argentí va visitar Barcelona per seguir treballant en el projecte.

Una escola d'adults i una invasió de rodes

Ara, finalment, Boris ha donat forma al format en què una classe d'una escola d'adults s'examinarà mentre rep l'amenaça de la invasió de rodes de cotxe i pistoles a pressió. Mentre això passa, l'examinadora haurà d'afrontar el repte de liderar la classe, tot i que sigui una examinadora accidental. El motiu és que la propietària de l'escola va quedar internada en un centre de salut per la seva addicció a la cola de pegats de rodes.

Sergio Boris ha detallat que la producció comptarà amb "un diàleg trencat" en què els vincles entre els personatges es podran detectar a través dels gestos i dels silencis. El director ha avançat que l'espectacle és "situacional" i no es tracta d'una obra "discursiva ni conceptual". Malgrat tot, Boris ha precisat que és una "narració clara" en què es busca que l'espectador "s'incendiï amb els actors".