Simulacre d'incendi en una embarcació d'esbarjo al port de Roses

En l'acció hi havien dos ferits de diversa consideració

El port esportiu de Roses (Alt Empordà) ha estat escenari avui d'un simulacre d’incendi en una embarcació d’esbarjo que era amarrada al moll adossat al dic d’abric.

A l’exercici hi ha hagut dos ferits de diversa consideració, un, en l’embarcació incendiada i, l’altre, en les tasques de socors del primer. L’exercici ha estat organitzat per Protecció Civil de la Generalitat, Ports de la Generalitat i Port Roses, amb col·laboració de l’Ajuntament de Roses.

Amb aquest simulacre s’ha posat a prova el Pla d’autoprotecció del port de Roses (PAU), que des del 2014 té homologada la seva revisió i el Pla Interior Marítim del port de Roses. Així mateix, l’exercici ha servit per comprovar la coordinació entre els diversos mitjans actuants, i servirà per revisar i actualitzar, si s’escau, els protocols establerts al PAU. La pròxima revisió està prevista per a finals del 2024.

L’exercici ha previst l’activació en fase de prealerta del Pla Especial d’Emergències per Contaminació de les Aigües Marines a Catalunya (CAMCAT), i ha implicat la coordinació i participació dels mitjans següents:

Mitjans PAU: Participació del personal de marineria i del Port de Roses.

Mitjans Municipi: Participació de Policia local de Roses.

Mitjans Generalitat: Participació de Bombers, SEM i Mossos d’Esquadra.

Desenvolupament del simulacre

L’incendi de l’embarcació s’ha simulat amb pots de fum. La marineria del Port Roses ha detectat l’incendi en una nau i ha alertat al telèfon d’emergències 112 de Catalunya, al guardamolls del port i a la Policia Local. Una vegada confirmada l’emergència, des del port s’han realitzat la resta d’avisos al Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat i a la Guàrdia Civil.

Després de rebre l’avís de l’emergència, el guardamolls ha esperat l’arribada dels mitjans externs d’emergència a l'entrada del port per indicar-los el punt exacte on s’ha produït l’incendi. Mentrestant, el cap de marineria del Port de Roses ha deixat oberts els accessos a les seves instal·lacions fins que han assumit aquesta tasca de control els Mossos d’Esquadra i la Policia Local.

La marineria del Port de Roses s’ha constituït com a equip d’intervenció i ha desallotjat la zona afectada per executar les tasques d’aïllament de l’embarcació incendiada. El guardamolls ha facilitat les barreres anticontaminació per confinar el vessament del carburant de l’embarcació.

Intervenció dels cossos de seguretat

Per part dels Bombers de la Generalitat, s’ha activat un camió del parc de Roses. A la seva arribada, el cap d'intervenció ha estat informat de la situació pel cap d'emergència del port i han procedit a realitzar el protocol de maniobres establertes amb la marineria. En aquest sentit, s'ha prioritzat l'evacuació dels ferits, s'ha creat el tallafocs al voltant de l'embarcació incendiada i s'ha treballat en l'extinció del foc. Posteriorment, s'ha estabilitzat el vessament de combustible creant un llit d'escuma.

El cos de Mossos d’Esquadra, juntament amb la Policia Local, han desenvolupat funcions del grup d’ordre i han establert els controls d’accessos i perímetres de seguretat de la intervenció.

Des de la Unitat Marítima de Mossos d’Esquadra, juntament amb el Servei marítim de la Guàrdia Civil, també han dut a terme els controls d’accessos a la bocana del port. També hi ha participat una embarcació de Salvament Marítim i una embarcació del Servicio Marítimo de la Guardia Civil.

El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM)ha estat el responsable de l’assistència sanitària als dos afectats de l’incendi en una embarcació al Port de Roses.

Una vegada han arribat les unitats al lloc de l’incident, s’han dirigit al Cap de la Intervenció i s’ha creat una Cèl·lula d’Avaluació on s’ha intercanviat informació i decidit l’estratègia d’abordatge als pacients.

El SEM ha esperat a l’extracció dels ferits d’una de les embarcacions afectades i posteriorment ha iniciat l’assistència sanitària per poder traslladar-los a l’hospital de destí idoni on atendre les seves patologies.

Al simulacre hi han intervingut un total de 2 ambulàncies, una de Suport Vital Bàsic SVB i una de Suport Vital Avançat SVA, la Unitat de Coordinació Operativa (UCO) i la unitat Unmanned Aircraft System (UAS), el que ha suposat la participació de 6 professionals del SEM.

Protecció Civil de la Generalitat ha participat a l’exercici amb el personal dels Serveis Territorials d’Interior a Girona i membres de l’Operativa Territorial.

També hi han participat diversos observadors (Ports de la Generalitat, Mossos d’Esquadra, SEM, Protecció Civil i personal tècnic municipal i comarcal), amb l’objectiu d’avaluar les actuacions per a la seva futura revisió. Per la seva banda, el SEM ha enregistrat l’exercici amb un dron per fer una valoració completa del simulacre.