Un 9% dels cotxes que circulen per Girona no passarien l'ITV

Tots ells tindrien els pneumàtics massa gastats

Un 9,05% dels vehicles que circulen per Girona ho fan amb pneumàtics que tenen un gruix inferior als 1,6 mil·límetres - el mínim legal- i que no passarien la revisió de l'ITV. A més, un 18,4% porten unes gomes que no es troben en les millors condicions.

Aquests són algunes de les dades que es desprenen del projecte 'pneus.gi', fet des del grau de mecànica de l'IES Montilivi, amb la col·laboració de l'associació Corve, l'Ajuntament de Girona i la firma Michelin, i on s'han revisat 608 cotxes i 2.432 pneumàtics de vehicles estacionats a la ciutat o que passaven per la vila. L'estudi alerta que el 36% dels vehicles porten pneumàtics amb més de cinc anys i gairebé un 5% superen els deu anys.

La iniciativa tenia com objectiu analitzar la seguretat dels vehicles que circulen per Girona pel que fa als seus pneumàtics. Des d'un principi, es va establir un conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Girona, la firma de pneumàtics Michelin, l'associació de comerç i reparació de vehicles i embarcacions de les comarques gironines, Corve, i el centre d'ensenyament secundari gironí.


En primer lloc, els alumnes del grau d'automoció van rebre formació tècnica de la mà de l'empresa Michelin i, tot seguit, van començar un treball de camp - amb la recollida de dades- que ha finalitzat amb la redacció d'aquest projecte. Durant l'anàlisi, els alumnes havien d'omplir una fitxa amb els detalls més importants de cada cotxe com per exemple la marca, el model del vehicle i l'estat dels seus pneumàtics. En grups de dos persones, els estudiants van revisar els cotxes que es trobaven aparcats al campus de la UdG a Montilivi, la zona de la Devesa i altres carrers de la ciutat. A més, els estudiants també van poder analitzar alguns cotxes que circulaven per la ciutat amb l'ajuda de la Policia Municipal. En total, van revisar 608 cotxes i 2.432 pneumàtics.

Amb aquestes dades, es constata que un 9,05% dels vehicles porten uns pneumàtics massa desgastats, per sota els límits legals amb un gruix inferior als 1'6 mil·límetres, amb els quals no superarien la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV). En aquest sentit, el 36% dels vehicles porten uns pneumàtics de més de cinc anys d'edat, que és el límit aconsellable, i el 4,71% d'ells circulen amb uns pneumàtics que tenen més de deu anys.

A més, el 18,43% dels cotxes tenen uns pneumàtics amb una profunditat de dibuix inferior als 2,5 mil·límetres que fa que siguin insegurs, sobretot quan plou o el terra està mullat. L'estudi constata que la majoria de les deficiències detectades - un 25%- són conseqüència d'un mal manteniment del cotxe. A més, els estudiants també han trobat cotxes amb pneumàtics mal muntats, presumptament instal·lats per persones no professionals. Fins i tot s'han trobat pneumàtics més antics que el propi cotxe.

L'estudi aconsella revisar el tren de rodatge del vehicle quan el conductor demani un canvi de pneumàtics, un pas que ajudaria a millorar la seguretat del vehicle. Segons el text, el desgast més alt es produeix a les gomes davanteres, sobretot a la roda de dreta. Finalment, l'informe assegura que seria recomanable fer una campanya formativa per conscienciar els automobilistes sobre la importància de mantenir en bon estat els pneumàtics i oferir revisions periòdiques gratuïtes de l'estat, pressió i antiguitat dels pneumàtics.

A més, proposen iniciar una campanya de sensibilització perquè els conductors sàpiguen els riscos que suposa fer un canvi de pneumàtics en un taller no professional i realitzar controls policials perquè no es superin els límits legals de desgast dels pneumàtics. Arran d'aquest estudi, els estudiants també ofereixen altres idees creatives com una aplicació per 'smartphones' que permetria informar als conductors sobre el tant per cent de risc d'accident seguint l'evolució dels paràmetres de control dels pneumàtics, o un aparell que permetria donar un diagnòstic molt ràpid de l'estat de les rodes enviant els resultats a temps real.