Endesa acaba les actuacions per evitar els talls de llum a la Costa Brava aquest estiu

La companyia ho ha comunicat als ajuntaments en una reunió a Palamós

Última reunió entre els alcaldes de la Costa Brava i Endesa un cop la companyia ha enllestit el pla per posar fi als talls de llum que ha patit el litoral els darrers estius. Durant la trobada, que s'ha celebrat a l'Ajuntament de Palamós (Baix Empordà), els representants d'Endesa han explicat que ja s'han executat el 100% de les actuacions, emmarcades dins un pla triennal que suma 3,5 milions d'euros (MEUR).

Entre d'altres, s'han fet una quarantena de millores a punts considerats "clau" per evitar que, si hi ha una apagada, afecti al mínim de clients possible. A la reunió, la Generalitat també s'ha compromès a estudiar mesures per evitar que el Pla Alfa, de prevenció d'incendis, pugui acabar derivant en què s'allargui el temps de reparació.

Els talls de llum en plena temporada turística s'havien convertit en un autèntic maldecap per als ajuntaments de la Costa Brava. Les apagades anaven des de microtalls a nuclis costaners fins a apagades o avaries que s'allargaven durant hores. La situació va portar els alcaldes a plantar-se i a exigir a Endesa que hi posés solució, perquè el problema ja s'havia convertit en endèmic i es repetia cada vegada que arribava l'estiu.

La companyia va atribuir bona part dels talls a sobrecàrregues. Endesa també va sortir al pas de les queixes sobre el fet que algunes avaries trigaven massa estona a reparar-se, assegurant que el Pla Alfa per prevenir incendis condicionava la feina dels operaris (perquè obliga a esperar-se i fer comprovacions visuals in situ abans de poder reconnectar la línia).

La companyia elèctrica, però, sí que es va comprometre a solucionar el problema per evitar un altre estiu com els anteriors, i a mantenir reunions periòdiques amb els consistoris i representants de la Generalitat. L'última s'ha fet aquest dijous a l'Ajuntament de Palamós.

Hi han assistit els alcaldes de Palamós, de Calonge i Sant Antoni, de Platja d'Aro i de Sant Feliu de Guíxols, a més de regidors o tècnics de Pals i Palafrugell. També hi era la presidenta del Consell Comarcal del Baix Empordà, Glòria Marull i, per part de la Generalitat, la directora territorial d'Acció Climàtica, Elisabet Sánchez.

Les actuacions, al 100%

El responsable d'Endesa a Girona, Marc Ruaix, i el cap de distribució al territori, Òscar Redondo, han explicat que la companyia ja ha executat el 100% de les actuacions previstes. Han suposat una inversió de 3,5 MEUR, que s'han emmarcat dins el pla triennal d'Endesa 2021-2023, i que s'han subdividit en quatre eixos.

Per una banda, s'ha fet manteniment i revisió de les línies per garantir que la xarxa estigui ben dimensionada per a la demanda estiuenca. Per l'altra, s'han millorat centres de transformació en punts considerats "clau", perquè si hi ha una apagada, se'n vegin afectats el menor nombre possible de clients. Aquí, s'han fet una quarantena d'actuacions a llocs com l'avinguda S'Agaró de Platja d'Aro, la platja de Sant Pol de Sant Feliu o el port de Palamós.

En paral·lel, Endesa també ha accelerat la digitalització i l'automatització d'aquelles línies considerades estratègiques per alimentar la Costa Brava. Això permetrà que, en cas d'avaria, es redueixin els temps per reconnectar la xarxa. Per últim, la companyia ha millorat els canals de comunicació amb els alcaldes, que ara disposen d'un telèfon directe per contactar amb Endesa.

Durant la trobada, també s'ha parlat dels condicionants que posa el Pla Alfa a l'hora de reparar les línies. Com que la majoria passen per zones boscoses, amb l'objectiu d'evitar incendis, els equips d'Endesa -en coordinació amb els rurals i Protecció Civil- han de fer comprovacions visuals abans de reconnectar la línia. En aquest sentit, la Generalitat ha dit que estudiarà si es poden acotar les zones on s'ha de seguir aquest protocol; sempre, això sí, prioritzant la protecció dels boscos.

"Inversió constant"

Després d'escoltar les explicacions d'Endesa, els alcaldes han demanat a la companyia que continuï aplicant "millores a la xarxa amb una inversió constant", per evitar tornar-se a trobar amb la situació d'estius anteriors, i garantir "un funcionament òptim del servei durant tot l'any".

A la trobada, també s'ha acordat que aquesta seria l'última reunió periòdica que mantindran els ajuntaments de la Costa Brava i la companyia pel problema dels talls de llum. A partir d'ara, les trobades se substituiran "per un contacte més directe i constant" dels tècnics de la companyia amb cadascun dels consistoris.