Famílies d'Olot reclamen que s'incrementi la ràtio d'I3 en algunes escoles

Alguns infants podrien quedar allunyats del seu barri

Una vintena de famílies d'Olot han protestat aquest dimecres per demanar al Departament d'Educació que incrementi la ràtio d'I3 de determinades escoles, perquè cap infant quedi fora del seu barri. Exigeixen que es fixi un topall de 25 alumnes en lloc dels 20 actuals en determinats centres i així donar resposta al problema.

A més, les famílies no entenen per què el Departament ha permès que l'escola concertada sí pugui incrementar el nombre d'infants per aula i, en canvi, no es permeti fer als centres públics. Això fa que hi hagi certes famílies que es vegin obligades a portar els seus fills i filles en escoles més llunyanes o bé hagin d'optar per anar a la concertada. La protesta s'ha fet on s'ha reunit la Fundació Estudis Superiors d'Olot.

Les famílies, a més, carreguen contra l'inspector de zona que, segons asseguren, no els ha rebut per poder tractar el seu malestar. En aquest sentit, reclamen que el Departament actuï per tal d'evitar que els infants que han quedat fora de les escoles que pretenien hagin d'anar o bé lluny del seu barri o bé a una escola concertada, on sí s'han permès incrementar les ràtios amb cinc alumnes més per aula.

Una altra solució seria utilitzar les places que el Departament ha bloquejat per a infants amb necessitats especials i que, en alguns centres no s'han cobert totes, com a places per a I3 normals. D'aquesta manera l'afectació seria menor, ja que permetria a alguns infants poder entrar a l'escola que necessiten. Això, però, el Departament d'Educació també ho ha descartat, una decisió que tampoc entenen les famílies.

Això fa que els afectats considerin que s'està afectant als vincles "emocionals i afectius" dels infants amb aquesta adjudicació de places. A més, consideren que no s’està respectat l’objectiu de l’Agenda 2030 pel desenvolupament sostenible en crear comunitats i ciutats més sostenible, ja que no es podran potenciar els desplaçament a peu o bicicleta.

La versió del Departament d'Educació

Fonts del Departament d’Educació han apuntat que el procés de matriculació no està encara tancat, i recorden que la planificació educativa es fa colze a colze entre Ajuntament i departament. En aquest sentit, expliquen que a Olot s’ha pactat una ampliació de ràtios a les concertades, prevista per la normativa, amb la qual es podrà absorbir part d’aquestes famílies, les que hagin demanat alguna concertada en la seva sol·licitud de preinscripció.

La resta, que només ha demanat plaça a escoles públiques, han tingut l’opció de fer una ampliació de la seva sol·licitud, apunten les mateixes fonts. Si finalment no se’ls ha pogut fer una assignació que correspongui amb cap de les seves sol·licituds, les comissions de garanties d’escolarització resoldran els seus casos de la forma més pertinent possible.

Les mateixes fonts han remarcat que la lluita contra la segregació escolar és un objectiu de país i neix d’un mandat parlamentari amb un ampli consens polític i social, amb el Pacte contra la Segregació Escolar que el Departament colidera amb el Síndic de Greuges. Una de les mesures clau en la lluita contra la segregació escolar és evitar la sobreoferta i, per tant, ajustar les necessitats d’escolarització d’una zona educativa amb el nombre total de places que s’oferten, dins dels centres del Servei d’Educació de Catalunya (públics i concertats).

Per altra banda, sobre la reducció de ràtios, Educació subratlla que respon a la persecució d’una millor qualitat educativa i una atenció més personalitzada de l’alumnat, i també es deu a la reducció de la natalitat. La mesura de reservar places per a l’alumnat amb necessitats educatives especials i específiques (derivades de situacions socioeconòmiques) és també una eina de lluita contra la segregació escolar, ja que garanteix l’equitat, la igualtat d’oportunitats i vetlla per l’èxit educatiu de tots i cadascun dels infants, els que tenen plaça reservada i els que no, insisteixen fonts del departament.