Creixen un 7% les persones grans que reben ajuda a Olot

La majoria són dones de més de 85 anys que viuen soles

Les persones grans que viuen a Olot (Garrotxa) i necessiten rebre ajuda en el seu dia a dia han crescut un 7% durant el 2022. Al llarg de l'any, el Consorci d'Acció Social de la Garrotxa (CASG) va atendre 1.960 veïns de la ciutat amb necessitats d'autonomia.

Segons informa l'Ajuntament, la majoria són dones més grans de 85 anys que viuen soles, algunes de les quals "verbalitzen sentiments de soledat i pèrdua". L'augment que ha registrat Olot, de fet, va en consonància amb la resta de la comarca (perquè a la Garrotxa, les persones ateses amb necessitats d'autonomia també han crescut un 7%). En paral·lel, també s'incrementa la teleassistència. A Olot, l'any passat aquest servei va atendre 1.014 persones i van gestionar més de 49.000 trucades.

Durant el 2022, les persones grans amb necessitats d'autonomia ateses pel CASG van créixer un 7,22% arreu de la comarca. En concret, es va passar de les 3.160 a les 3.388 arreu de la Garrotxa. I de totes elles, gairebé dues de cada tres viuen a Olot.

En concret, a la ciutat, el consorci va atendre 1.960 veïns i veïnes d'edat avançada que necessiten ajuda en el seu dia a dia. Comparat amb l'any anterior, això representa un creixement del 7,34%. En paral·lel, també van augmentar els nuclis familiars on hi ha persones amb necessitats d'autonomia (en aquest cas, un 8,77%, arribant als 1.686).

Segons explica l'Ajuntament d'Olot, majoritàriament es tracta de persones que pateixen problemes de salut, com ara malalties físiques cròniques o limitacions derivades de la tercera edat. Però que, en alguns casos, també tenen dificultats econòmiques.

Pel que fa al perfil majoritari, moltes de les persones ateses són dones més grans de 85 anys que viuen soles, "algunes de les quals verbalitzen sentiments de soledat i pèrdua". Des del Consorci, se'ls acompanya tant a elles com a les seves famílies, amb l'objectiu que rebin el suport necessari que els permeti continuar vivint al seu domicili. Aquí, concreta el CASG, és clau el Servei d'Atenció a l'Autonomia i a l'Entorn Domiciliari.

Durant el 2022, des del Servei d'Ajuda a Domicili (SAD) s'han atès 202 persones i s'han fet 29.401 hores; sobretot, a dones més grans de 85 anys que necessitaven ajuda per poder fer les activitats bàsiques de la vida diària. En paral·lel, també s'han servit 14.859 àpats a domicili a 74 persones.

En aquest cas, el perfil majoritari del servei han estat homes amb edats compreses entre els 65 i els 84 anys. "Tot i que aquestes xifres suposen un lleuger descens d'usuaris en relació amb el 2021, s'ha detectat que aquelles persones que en fan ús l'utilitzen amb més assiduïtat", explica l'Ajuntament.

D'altra banda, també han crescut els beneficiaris del servei de teràpia ocupacional i productes de suport. Arreu de la comarca, s'han atès 152 persones -un 16% més que al 2021- de les quals 95 viuen a Olot (i a qui s'han prestat 76 productes de suport).

Més de 49.000 trucades

Un altre dels suports que reben les persones grans és el servei de teleassistència. Durant el 2022, des del d'Olot es van atendre 1.014 persones i es van gestionar 49.278 trucades per diversos motius (solitud, informació o assessorament sobre recursos, necessitats, emergències socials o sanitàries...).

Part d'aquestes -en concret, 5.683- també es van deure a trucades que es tipifiquen d'agenda (seguiments després d'un període de convalescència, acompanyament al dol, felicitar un aniversari, recordar cites amb el metges o presa de medicació...).

Actualment, el servei de teleassistència té 872 usuaris i usuàries a Olot. Són el 12,44% de la població de més de 65 anys de la ciutat (un percentatge que se situa quatre punts per sobre del de la demarcació, que se situa al 8,27%).

La gran majoria dels beneficiaris són dones (78%), més grans de 85 anys (61,9%) i que viuen soles (52,8%). Durant l'any passat, el servei va atendre 761 emergències. Són gairebé un centenar més que al 2021 i la majoria per motius sanitaris (510).