Girona estrena un sistema nou de difusió cultural integrat per a l'àrea urbana

L’objectiu és aglutinar en un web els actes i l’oferta formativa cultural de Girona i nou municipis més

L’Ajuntament de Girona ha presentat aquest migdia la plataforma Girona Cultura, el nou sistema de difusió cultural de l’àrea urbana de Girona. L’objectiu és aglutinar en un únic punt els actes i l’oferta formativa cultural dels municipis de Bescanó, Celrà, Fornells de la Selva, Girona, Quart, Salt, Sant Gregori, Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter i Vilablareix.

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; el vicealcalde i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats, i el tècnic responsable de l'Oficina de Foment de les Arts, Aniol Casadevall, han presentat aquest migdia la nova plataforma. A l’acte celebrat a El Modern també hi havia representants dels diferents municipis, així com dels equipaments culturals de la Generalitat de Catalunya a Girona, de la Diputació de Girona i del Consell Comarcal del Gironès, entre altres professionals del sector.

“Pensàvem que des de l'administració podíem ajudar a millor la competitivitat del sector privat cultural, donant eines a les persones professionals per millorar els seus projectes i les seves creacions. La cultura a vegades no es concep com un sector econòmic, quan sí que ho és. A Girona ho teníem clar, i hem treballat a fons per millorar la competitivitat de les empreses del sector cultural. Ara presentem aquesta eina que té per objectiu treballar en comú, és una eina per a tots”, ha afirmat l’acaldessa Marta Madrenas. 

D’altra banda, el vicepresident i diputat de Cultura Albert Piñeira, que no ha pogut assistir a la presentació, explica que “les comarques gironines gaudeixen d’una àmplia, variada i completa oferta cultural, que tant des de les administracions com des del sector privat es posa a l’abast de la ciutadania”.

“Però aquest conjunt de propostes i activitats a vegades no ha tingut la suficient difusió per donar-se a conèixer, per arribar a nous públics, per projectar-se. Aquest és el repte en la societat de la comunicació: crear les eines necessàries per facilitar la difusió, que el públic receptor tingui instruments al seu abast, fàcils i ràpids de consultar, per buscar, per rebre aquelles activitats que poden ser del seu interès. Amb aquest projecte treballem per impulsar el sector de les indústries culturals i creatives (ICC) perquè esdevingui un dels eixos vertebradors d'especialització econòmica del territori gironí”, ha afegit.

“Avui comença una nova etapa, en la qual de la mà d'administracions i sector privat es vol impulsar aquesta eina per assolir noves funcionalitats que donin resposta a les necessitats del sector cultural”, ha assegurat el vicealcalde Quim Ayats, que ha posat en valor “la campanya de comunicació sota el lema ‘Cultura a tot arreu’, que és tota una declaració d’intencions, que amplia la marca Girona Cultura, més enllà de la ciutat de Girona, cap als municipis de l’àrea urbana”. “És gràcies a l’esforç conjunt, a les sinergies que avui podem posar en marxa aquesta iniciativa, exemple de bona feina i d’èxit assegurat”, ha conclòs Ayats.

La nova plataforma Girona Cultura està formada per cinc apartats on la ciutadania podrà trobar de forma unificada tota l’oferta cultural de Girona i el seu entorn: agenda d’activitats; agenda formativa cultural; mediateca amb continguts audiovisuals dels creadors i creadores i agents professionals del territori; la pàgina de la targeta Girona Cultura amb activitats especials i descomptes, i Girona Crea, enfocada al públic professional.

En aquest darrer espai, els creadors i creadores trobaran un seguit de recursos com ara un directori de professionals del sector, una xarxa d’espais disponibles per a la creació i exhibició i convocatòries de subvencions i ajuts. En aquest sentit, Girona Crea vol esdevenir el portal de referència per als professionals culturals, alhora que Girona Cultura la referència dels públics culturals de l’àrea urbana.

Eina digital

L’estrena de la plataforma es realitza en paral·lel a l’obertura d’una nova eina de coordinació i col·laboració del sector cultural. Aquesta aplicació en línia compta amb diferents funcionalitats que permeten a les persones del sector trobar espais d’interacció i coordinació, com per exemple una eina per evitar coincidències de dates d’actes culturals i rodes de premsa, taulers interns d’avisos, directoris de professionals i eina de xat. També trobaran disponibles diferents aplicacions per fer difusió de la seva activitat i poder ampliar el seu públic actiu.

La plataforma de gestió de Girona Cultura és oberta a tota classe d’agents professionals: empreses d’àmbit o serveis culturals, associacions i fundacions, professionals lliures, artistes, grups i companyies, equipaments culturals, festivals i festes i escoles de formació artística, entre d’altres.

Canvis en la gestió de la targeta Girona Cultura

La targeta Girona Cultura també s’integra dins la nova eina per tal d’oferir un major control i personalització a les persones usuàries. El públic general podrà donar-se d’alta a la nova plataforma i des d’allà gestionar la seva targeta i les seves preferències culturals, subscriure’s a butlletins d’àmbit cultural i usar una eina de recomanació d’activitats, cursos i tallers.

“Cultura a tot arreu”

Per tal de donar a conèixer la plataforma i la seva eina de gestió, s’ha llançat una campanya de comunicació sota el nom de “Cultura a tot arreu”. Aquest lema vol recollir la idea d’ampliació de la marca Girona Cultura, més enllà de la ciutat de Girona, cap als municipis de l’àrea urbana. Alhora es vol incidir en el fet que la cultura no inclou només l’exhibició, sinó que també ho són els cursos i els tallers de formació artística i de divulgació cultural, els continguts audiovisuals i el conjunt d’activitats culturals i econòmiques dels professionals.

Les dades del 2022

Durant l’any 2022, la marca Girona Cultura va fer difusió d’un total de 2.662 activitats a través dels seus canals de comunicació. L’antiga agenda de Girona Cultura va tenir gairebé 260.000 visites amb 82.000 persones usuàries úniques. Per la seva banda, les xarxes socials de Girona Cultura sumen 14.000 seguidors i seguidores, i cada setmana s’envien al voltant de 85.000 correus a les diferents persones subscrites als butlletins d’activitats culturals classificades per àmbits.

Aquesta eina és fruit del treball efectuat des de 2019 en el marc del PECT-ICC d’Indústries Culturals i Creatives de Girona i entorn territorial. La plataforma és la darrera de les actuacions previstes de desenvolupament en el marc del PECT-ICC. Ara ha passat a gestionar-se a través de l’Oficina de Foment de les Arts, el nou dispositiu de suport al sector professional de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Girona, que gestiona les subvencions de suport al sector, el banc d’equipaments, els assessoraments artístics i la nova plataforma Girona Cultura.