Treball expedienta el Setmanari Empordà per assetjament laboral als treballadors

Inspecció considera que se'ls va exposar a factors de risc psicosocial i no s'han pres mesures per corregir-ho

Inspecció de Treball ha obert un expedient sancionador al Setmanari de l'Alt Empordà de Figueres per dues infraccions greus en matèria de prevenció de riscos laborals. L'expedient es fruit d'una denúncia presentada per UGT CCGG davant la "greu situació" que patia la plantilla des de feia temps. La publicació és propietat de l'editorial Prensa Ibérica de la qual també en forma part Diari de Girona.

En concret, a finals de l'any passat els treballadors van alertar el sindicat d'una possible situació "d'assetjament laboral" per part dels responsables del rotatiu en aquell moment. "Els treballadors i treballadores van posar de manifest l'abús de poder que patien, agreujat per faltes de respecte, menysteniment, xantatge emocional, coacció, intimidació i humiliacions", asseguren en un comunicat.

La situació, afegeixen, va provocar baixes laborals, atacs d'angoixa, por i situacions d'estrès "sostingudes en el temps" entre els treballadors. Aleshores, el sindicat va reclamar que s'activés un protocol d'assetjament i "davant la seva inexistència, es va posar en marxa una avaluació de riscos psicosocials per a la salut dels treballadors". L'avaluació va concloure, mesos després, que els empleats patien una "situació molt greu" i es recomanava a l'empresa adoptar un seguit de mesures correctores.

El sindicat afegeix que, "davant la passivitat de l'empresa", va presentar, al març, la denúncia davant de Treball. Al cap de dos mesos, s'iniciava el procés d'inspecció amb una visita a la redacció i va finalitzar el passat mes d’agost amb l'obertura de l'expedient sancionador. De fet, Inspecció va emetre un informe on "ratificava" els fets denunciats pel sindicat. El document detalla, segons explica el sindicat, que "s'ha constatat que els treballadors/res del departament de redacció estan exposats/des a diferents factors de risc psicosocial que estan generant una situació de tensió en el departament".

En aquest sentit, remarca que això està vinculat "amb aspectes comunicatius i d'acompliment de rol, entre els superiors del departament de redacció (cap de redacció i director) i els treballadors integrants d'aquest departament".

A més, també identifica un seguit de factors psicosocials que "podrien generar un risc per la salut". Entre ells, "la càrrega de treball, qualitat de lideratge, reconeixement i valoració del treball, control, relacions i suport social". En concret, que més del 70% dels treballadores estaven exposat a altes càrregues de feina, i gairebé el 50%, a demandes psicològiques, entre d'altres.

Treball va demanar a l'empresa que adoptes les mesures necessàries per a una "correcta planificació de l'activitat preventiva" i fixés mesures de prevenció per a cadascun dels riscos detectats. Després de revisar-ho, però, va concloure que les mesures previstes eren "genèriques i imprecises" i que era "impossible fer-ne un seguiment". Per això, va requerir a l'empresa que ho concretés. En lloc d'això, però, l'empresa va trametre una planificació de l'activitat preventiva que tornava a recollir les mateixes mesures.

Inspecció considera que no es tracta de mesures "preventives sinó d'avaluació". També remarca que "no s’han indicat els mitjans materials ni l’assignació de recursos econòmics necessaris" per dur-les a terme i que la formació en matèria de prevenció de riscos laborals que ha rebut la plantilla no s'ajusta a la normativa. A més, a la resolució, Treball conclou que les mesures aportades per l'empresa "no permeten l'eliminació, reducció ni control dels factors de risc psicosocial identificats en l'avaluació de riscos".

La UGT CCGG ha decidit fer-ho públic mesos després d'aquest informe perquè "l'empresa encara no ha aplicat oficialment cap mesura correctora per revertir aquesta situació".