En un cub fosc instal·lat a la Sala de descans del Teatre Municipal de Girona, Laia Torrents i Roger Aixut -el duo d'artistes sonors que conformen cabosanroque- presenten 'Flors i viatges'. És un espectacle immersiu d'una durada d'aproximadament 40 minuts. El públic hi accedeix a les enfosques i s'asseu a les butaques situades al bell mig; són tamborets que permeten a l'espectador girar 360 graus per poder captar tots els detalls que van succeint-se.
Recursos audiovisuals, lumínics, sonors, musicals, cants, recitals, cinètics i, fins i tot, de fum són alguns dels elements que embolcallen l'experiència. Un relat que pretén ser una reflexió sobre la guerra des d'un punt de vista fictici i a la que els artistes s'aproximen des d'una mirada femenina.
Torrents explica que l'obra posa el focus en les dones que "a totes les guerres fan la vida quotidiana" i esperen mentre els homes "juguen a fer la guerra". A més, la codirectora afegeix que a la guerra "no només pateixen les dones, sinó també els animals i la terra". Un patiment que es veu clarament representat a l'espectacle amb una terra que es cargola.
Projecte en femení
"El projecte és molt femení", asseguren als autors, que detallen que, entre d'altres, hi han participat la cantautora Núria Graham, qui hi canta 'Strange Fruit' que també relata un conflicte bèl·lic; la poeta Núria Martínez-Vernis o la coreògrafa Rocío Molina, que interpreta el conte 'Viatge al poble dels cargols i del llot' de Rodoreda. A més, també hi apareix l'actriu Mònica López, qui posa veu a les paraules de l'escriptora i periodista bielorussa Svetlana Aleksiévitx, que diu que "no se'n pot parlar" de la guerra i que "fa falta un poeta" per poder-ho expressar.
Unes paraules que s'entrellacen amb les de l'escriptora Mercè Rodoreda extretes dels contes del seu llibre 'Flors i Viatges'. "Aparentment, poden semblar contes fantàstics i obscurs", diu Torrents, que alhora assegura que "si els llegeixes atentament, trobes la lectura de la guerra". Aixut afegeix que l'obra 'Flors i viatges' no pretén posar el focus en cap guerra en concret, sinó que vol deixar palès tot el que arrossega i genera el conflicte.
Coincidint amb el període de documentació previ a crear l'espectacle i després d'haver descobert la narració de la guerra que Rodoreda fa a través dels contes, va esclatar la guerra d'Ucraïna. L'arribada de dones refugiades amb els seus fills i les declaracions que feien als mitjans, van fer adonar a cabosanroque que "deien el mateix" que l'escriptora catalana. "D'aquí va sorgir la idea de crear aquest paral·lelisme", expliquen.
En total, Laia Torrents (1976) i Roger Aixut (1975) han treballat en aquesta creació tres anys. Ella és llicenciada en Enginyeria Superior industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i estudis superiors de Composició, Harmonia i Arranjaments al Taller de Músics i ell, en Arquitectura també per la UPC.
Fins al 20 de novembre
L'obra, que s'estrena aquest dijous a les sis de la tarda al Temporada Alta, podrà veure's en una primera tongada i en diversos horaris fins aquest diumenge. I també entre el 16 i el 20 de novembre a la mateixa sala de descans del Teatre Municipal de Girona Horaris. Cada funció admet una quinzena de persones de públic i costa deu euros. Després, està programat que l'experiència viatgi per diferents punts de l'Estat.