Els transportistes porten als tribunals la prohibició de pas per l'N-II

Les patronals del sector presenten un contenciós administratiu davant del TSJC contra la mesura

Ja ho van anunciar i ara han passat a l'acció. Les dues patronals majoritàries del sector, la Coordinadora d'Organitzacions de Transportistes (COT) i la Confederació Empresarial de Transports (Cetcat) han portat als tribunals les restriccions de pas per als tràilers per l'N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera (Alt Empordà).

Les organitzacions empresarials han presentat un contenciós administratiu davant del TSJC en contra de la mesura, que va entrar en vigor ara fa just una setmana. Les restriccions de pas s'apliquen als camions de quatre o més eixos, que estan obligats a passar per l'AP-7 i no poden circular pels 81 quilòmetres de nacional que creuen la demarcació.

Només se'ls permet el pas en casos puntuals, com ara per fer combustible o proveir-se, o bé per portar a terme operacions de càrrega i descàrrega. Això sí, sempre han de fer el mínim recorregut imprescindible per l'N-II. Als tràilers que passin per l'autopista se'ls apliquen bonificacions de peatge que s'estenen entre el 35% (per als qui fan tot el recorregut) i els 50% (en el cas dels trànsits interns).

Al recurs, els transportistes critiquen que les restriccions de pas els assenyalin a ells com a responsables directes de la inseguretat que arrossega l'N-II. Segons subratllen, tant les prohibicions com la manera en què s'han donat a conèixer, "fa que es culpabilitzi injustament un sector de gran importància, que dóna un servei necessari a la societat i que fa una gran contribució fiscal a la mateixa".

Foment, l'únic responsable

L'escrit assegura que l'únic responsable de la situació que viu la nacional és el Ministeri de Foment, per no haver-la desdoblat, i per tant, el sector subratlla que "és aquesta administració qui ha d'assumir els danys i perjudicis que genera a un sector productiu essencial i estratègic a Catalunya com és el transport per carretera".

A més, els transportistes també recelen que les bonificacions de peatge no els provoquin pèrdues. "No és viable per a les empreses assumir més increments del cost del transport, conseqüència directa de l'abandonament que l'N-II té com a infraestructura vertebral a la demarcació", diuen les dues patronals.

Per això, ja alerten que l'Administració està obligada a donar "una alternativa de pas a tots els usuaris de la via als quals se'ls apliqui la restricció" -és a dir, als tràilers- "i que no tingui un impacte econòmic perjudicial i directe sobre ells".