Normalitat les primeres hores de prohibició de camions a l'N-II

Els veïns de Bàscara asseguren que han guanyat la lluita "de David contra Goliat" i que això els ha fet "més forts"

A prop de l'entrada de l'AP-7 de Figueres Sud, a Orriols, a la Jonquera i a la sortida de Bàscara. Aquests són alguns dels controls que els Mossos d'Esquadra han muntat al peu de l'N-II al seu pas per les comarques gironines d'ençà que, des d'aquesta mitjanit, han entrat en vigor les restriccions per als vehicles de gran tonatge.

L'objectiu és clar: assegurar-se que ningú transgredeixi la normativa. De moment els agents no multen -de fet, la campanya informativa dura fins diumenge- però sí que s'asseguren que aquells que obligatòriament han de fer servir l'autopista hi passin.

A Orriols (Alt Empordà), per exemple, aquest matí han aturat un camioner búlgar que no sabia que el tràiler que conduïa estava afectat per la restricció. Després de parlar amb ell, els mossos li han fet saber que havia d'anar a buscar obligatòriament l'autopista per continuar la seva ruta.

De fet, a escassos quilòmetres d'aquest control policial hi ha la travessera de Bàscara. Aquí, la restricció de pas és total, excepte casos que es poden comptar amb els dits de la mà. Com ara els transports especials que no poden fer servir l'AP-7 (aquest matí pel poble hi ha passat un tràiler que portava un iot) o bé els camions que necessiten anar a carregar terra i àrids en una pedrera que hi ha a la zona.

Documentació acreditativa

Per assegurar-se que aquells camions de quatre o més eixos que circulen per l'N-II ho fan perquè han de fer moviments interns, els agents els demanen algun document que ho acrediti. La majoria ensenyen el seu full de ruta, però també n'hi ha alguns -com en el cas de la pedrera- en què les empreses han fet un justificant als transportistes.

L'entrada en vigor de les restriccions ha canviat completament l'estampa de l'N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. Ara, els camions que hi circulen ja no s'hi compten per centenars i els vehicles que hi circulen ho fan amb més fluïdesa.

Durant les primeres hores d'aplicació de les restriccions, a tots els controls policials els Mossos d'Esquadra que hi ha coincideixen a explicar que la tònica que impera és la normalitat. "Fins i tot a la Jonquera, on s'acumulen més camions, més del 90% dels transportistes ja coneixen la mesura", ha explicat un dels agents.

Abertis nega sortir-hi guanyant

Aquest matí, però, alguns dels camioners també han alçat la veu contra la mesura. Els representants de tres patronals de transportistes (AGTC, Fenadismer i Astac Condal) han protestat contra la prohibició de circulació de tràilers. Des del peatge de l'AP-7 a Maçanet de la Selva, les tres associacions han subratllat que l'N-II al seu pas per la demarcació no és més insegura que cap altra via i han criticat que les restriccions només beneficien Abertis.

La concessionària de l'autopista, però, ha sortit al pas d'aquesta afirmació. Abertis recorda que, a més dels 2.850 camions que es calcula que es trauran de l'N-II, cada dia passen per l'AP-7 uns 5.000 tràilers més, que fins ara no es beneficiaven de cap bonificació, i que ara també gaudiran de descomptes en els peatges.

Això, segons la concessionària, és el que equilibra la balança i fa que no tingui beneficis per l'increment de trànsit de camions que tindrà l'AP-7 a partir d'ara. De fet, la concessionària també recorda que tant Generalitat com Estat hauran de fer aportacions per compensar-la, perquè sinó hi sortiria perdent.

A partir d'aquesta mitjanit, els camions de quatre o més eixos que facin tot el recorregut entre Maçanet i la Jonquera per l'AP-7 tindran una bonificació de peatge del 35%. Un percentatge que assumirà íntegrament Abertis. En el cas dels recorreguts interns, aquest descompte serà del 50%. Per compensar aquest 15% de diferència, Govern i Estat faran aportacions (que no seran superiors a 1 MEUR en el cas de la Generalitat, i a 2 MEUR en el del govern espanyol).

Poble de gals

El 31 de gener la mort d'una veïna de Bàscara en un accident de trànsit a Vilamalla amb dos camions implicats va ser la gota que va fer vessar el got de la paciència dels veïns. "El primer dia va ser una reacció molt emocional perquè n'estàvem tots molt cansat de tot plegat, de patir tant amb víctimes mortals", ha recordat l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, que afegeix que cada setmana vivien incidents a la població amb els camions que el creuen de punta a punta.

D'entrada, i de forma espontània, la tarda de l'accident els veïns van decidir tallar la carretera N-II cremant pneumàtics i palets. L'endemà hi van tornar, i van assegurar que no pararien fins que els camions deixessin de circular per l'N-II. "Al principi va ser una reacció agressiva", ha recordat la portaveu de la plataforma Prou Camions N-II, Eugènia Carbó, que ha afegit que aquesta ràbia inicial va donar pas a la mobilització de tot un poble.

Des de llavors, han passat 80 dies durant els quals no han deixat de reclamar que prohibissin el pas de camions. De dilluns a divendres han tallat la carretera cada dia de 9 a 10 i al vespre han fet un "ús intensiu" del pas de vianants. Inclús han utilitzat l'N-II per fer-hi el popular Pessebre vivent del municipi o per fer una processó per enterrar simbòlicament una "promesa incomplerta", que el 2 d'abril deixarien de passar camions.

Finalment, ha estat el 19 d'abril. Aquest divendres al matí, els veïns han fet una arrossada popular a peu de carretera per celebrar que els camions de gran tonatge ja no poden passar pel municipi. Hi ha hagut brindis amb cava. "Hem recuperat el silenci", ha celebrat Carbó.

Els veïns han repartit avui 'El Discurs de la Victòria', un text escrit per Narcís Saurina que equipara Bàscara amb el poblat gal d'Astèrix i Obèlix. "La nostra lluita, la de David contra Goliat o, com a mi m'agrada dir-ho, la dels gals contra els romans, ens ha unit i ens ha fet més forts, ens ha demostrat que amb la raó de part nostre i fe en el que fem, res ens ha de semblar impossible, tot està al nostre abast", diu el text.

"Quan les properes generacions girin el coll per mirar enrere, el que veuran els omplirà d'orgull, per ells ha de ser un exemple a seguir. Us demano que no oblideu la lliçó: hem canviat el món i també la història, encara que només som una part insignificant d'aquesta però ja se sap, som un poble insignificant", conclou el text signat com "Astèrix, la Gàlia".