Bàscara lluitarà perquè l'N-II no es converteixi en autovia

La voluntat de la plataforma i de l'Ajuntament és que la gratuïtat de l'autopista s'estengui fins a la sortida de Figueres

Falten poc més de 24 hores perquè els tràilers deixin de passar per la travessera de Bàscara (Alt Empordà). En aquest poble, on l'N-II parteix el nucli urbà, la normativa és explícita: la prohibició de pas per als vehicles de gran tonatge serà total i no hi haurà excepcions.


Avui fa 80 dies que els veïns de Bàscara van plantar-se i es van constituir amb plataforma amb un clar objectiu: treure els camions de l'N-II. Des d'aleshores, cada matí i cada vespre tallen la carretera per fer sentir la seva veu.

Aquest vespre, els veïns s'han reunit en assemblea per fer balanç de tot el que s'ha aconseguit. Però també per parlar del futur. I és que la plataforma 'Prou camions N-II' ha decidit aprofitar l'empenta dels veïns i no aturar-se. Per això, a partir d'ara han obert un nou front: reclamar que la nacional no es converteixi en autovia i que, en comptes d'això, es compacti amb l'AP-7.

La portaveu de la plataforma, Eugènia Carbó, assegura que el territori ja està prou "trinxat" com per, ara, haver de suportar que hi passi una variant (que és la manera com l'N-II es desdoblarà en aquest punt). "Tindrem sis carrils d'autopista, quatre de variant i els dos de l'actual nacional; és excessiu", assegura la portaveu.

L'Ajuntament els fa costat

Els veïns, però, no estan sols en aquesta reivindicació. Tenen l'Ajuntament al seu costat. El mateix alcalde, Lluís Lloret, ja ha avançat que aquest divendres el ple aprovarà una declaració per reclamar que N-II i AP-7 es compactin i rebutjar l'autovia.

Lloret, a més, durant l'assemblea també ha explicat que el Ministeri de Foment ha tret del calaix un traçat que data del 2003 i que preveia fer passar la variant per l'oest del municipi. És a dir, en paral·lela al TAV i creuant el riu Fluvià. "Aleshores ja ens hi vam oposar, aquesta opció es va descartar i se'ns va dir que l'autovia es faria passar per la banda est, seguint la traça de l'AP-7", ha indicat Lloret. I hi ha afegit: "No entenem com és que ara recuperen aquest projecte obsolet".

L'alcalde assegura que, per contra, compactar N-II i AP-7 no "afectarà el territori". Tant l'Ajuntament com els veïns proposen que, un cop s'acabi la circumval·lació de Girona, la gratuïtat de l'autopista s'estengui, com a mínim fins a la sortida de Figueres Sud (que connecta amb el cinturó de ronda).

"L'AP-7 ja està ampliada i tenim l'obra feta; per tant, el cost seria zero", ha subratllat Lloret. L'alcalde vol demanar una reunió amb el conseller de Territori, Santi Vila, per exposar-li aquesta opció i demanar-li que els recolzi.

Pintar passos de zebra i arrossada

Per posar punt i final als talls de carretera -aquest dijous serà l'últim dia- els veïns de Bàscara han previst tota una sèrie d'actes. Al matí encendran espelmes a peu de calçada en record a les víctimes que arrossega l'N-II. Al vespre, els infants pintaran passos de zebra amb guix a la carretera, es farà un sopar popular amb carmanyoles a la vorera i, quan s'acosti la mitjanit, se celebraran unes 'campanades' simbòliques.

Divendres al matí, els veïns faran una arrossada popular a la vorera, però ja sense tallar la carretera. A partir d'aleshores, la plataforma 'Prou camions N-II', a més de centrar-se en reclamar que la via es compacti amb l'AP-7, també demanarà millores a l'actual carretera.

"Per una banda, a dins del poble mateix, perquè hi ha molts vehicles que passen amb excés de velocitat i no hi ha la senyalització adequada", ha concretat Eugènia Carbó. "I per altra banda, també reclamarem que se solucionin els punts negres que la nacional acumula al seu pas per les comarques gironines", ha conclòs.