Informen als camioners de la prohibició de passar per l'N-II

Reparteixen 50.000 fulletons a peu de carretera

Des de primera hora del matí, tres informadors han començat a repartir fulletons a peu d'N-II per informar els transportistes sobre les restriccions de pas que entraran en vigor a partir de la mitjanit de divendres. Entre avui i diumenge, els informadors pentinaran la carretera des de la Jonquera fins a Maçanet i repartiran 50.000 tríptics, sobretot a benzineres i àrees de servei.

"Estem explicant les bondats d'una solució d'urgència que només es pot justificar si al darrere hi ha el compromís inequívoc de desdoblar l'N-II", ha assegurat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Els tríptics resumeixen en sis idiomes (català, castellà, anglès, francès, alemany i rus) les restriccions que s'aplicaran per als vehicles de gran tonatge.

Els fulletons expliciten que els tràilers de quatre o més eixos estaran obligats a circular per l'AP-7 entre la sortida 2 (la Jonquera sud) i la 9 (Maçanet de la Selva) durant tots els dies de l'any. Els tríptics també recullen, però, que hi haurà excepcions (en aquells casos de càrrega i descàrrega o bé per fer combustible). Això sí, a la travessera de Bàscara (Alt Empordà) la prohibició serà total.

Minimitzar els neguits

Aquells camioners que incompleixin la nova normativa s'enfrontaran a una multa de 500 euros. El conseller de Territori assegura que l'objectiu de la campanya és "minimitzar els neguits dels transportistes" i s'ha remès a l'estudi de costos que ha fet el Departament per assegurar que, "tant en combustible com en temps, la mesura no els perjudica".

L'estudi s'ha centrat en analitzar les despeses i el temps que suposa per a un tràiler fer tot el recorregut entre Maçanet i la Jonquera per N-II o bé per AP-7. Si es passa per autopista, es guanya fins a mitja hora de temps. Per contra, però, el sobrecost -tenint en compte el peatge- entre aquesta opció i l'N-II és de 4,40 euros.

Segons concreta el Departament, però, aquesta diferència ja s'anul·la amb la bonificació del 35% del peatge, que s'aplicarà per als camions que facin tot el recorregut per AP-7. En el cas d'aquells moviments interns, els descomptes s'enfilaran fins al 50%.

Crítiques i desconfiança

Els transportistes que regularment circulen amb els seus tràilers per l'N-II, però, no ho veuen tan clar. De fet, els camioners que aquest matí rebien els tríptics a l'àrea de servei 'Petromiralles' que hi ha a Llers (Alt Empordà) mostraven els seus recels. Això sí, en funció de si eren assalariats o bé autònoms.

Dins el primer grup s'hi troba en Javier, un camioner valencià que cada setmana passa un mínim de dos cops per l'N-II. Transporta un carregament de taronges i assegura que veu les restriccions com una "bona mesura" per als pobles afectats, però "injusta per al sector".

"Si sumes els preus del gasoil i de l'autopista no et surten els números; i si als nostres caps se'ls incrementen els costos, aleshores s'agafaran a la crisi per abaixar-nos el jornal", explicava mentre feia gasoil. En la mateixa línia també s'ha mostrat en José, un camioner que venia d'Anglaterra amb un carregament de patates congelades.

"El meu cap segur que no ho veu gens bé, tot i que per a mi serà molt més còmode circular per l'autopista", ha indicat. I hi ha afegit: "M'estalviaré temps i també s'evitaran accidents". En Nicolas, que treballa de conductor per a una empresa de Lleida des de fa set anys, també ha reconegut que circular per l'AP-7 li serà "més ràpid i més segur".

Molt més expeditiu, però, s'ha mostrat en Josep. Ell és autònom i avui transportava un carregament de carn procedent d'Olot. "Se'ns està criminalitzant i nosaltres no tenim cap culpa que l'N-II encara no estigui desdoblada", ha assegurat.

Aquest camioner, que té uns 50 anys, també ha lamentat que no hi hagi cap alternativa a l'N-II que no sigui haver de pagar i passar per l'AP-7. "Qui és que es farà càrrec dels costos que suposa el peatge? Foment? Ja us ho diré jo, qui ho farà seran els de sempre, les empreses petites i els autònoms", s'ha queixat.

Arriba tard

Els camioners no són els únics que veuen les restriccions amb mals ulls. També les critiquen alguns responsables i encarregats de benzineres i àrees de servei que hi ha al peu de l'N-II. Aquest és el cas d'en Joan Casanovas, encarregat de l'àrea de 'Petromiralles' a Llers.

"La campanya informativa arriba tard i serà escassa i molt limitada", ha dit. I hi ha afegit: "Només s'ha parlat de la prohibició de circular per la carretera, però gairebé no s'han explicat les excepcions". Casanovas també considera que s'ha estès un rumor "de manera interessada": aquell que diu que tots els camioners que surtin de l'AP-7 s'enfrontaran a una multa.

"Realment, però, no serà així: allò que passa és que ningú ha explicat als camioners de quina manera hauran de justificar als mossos que han sortit de l'autopista per proveïr-se o bé omplir el dipòsit", ha dit Casanovas. Els seus recels també els ha compartit el responsable de l'aparcament de seguretat per a camions que hi ha a l'indret, Manel Solà.

"El sector té por de repercutir més costos sobre el producte; el nostre aparcament té una ocupació del 98% durant els caps de setmana i, si la gent no està ben informada, la cosa pot ser complicada", ha dit. Els responsables d'aquests dos establiments també es pregunten si, realment, la mesura de treure els camions de la carretera serà efectiva per reduir la sinistralitat a l'N-II. "Amb els camions es circula a una mitjana de 75 quilòmetres per hora, però quan els treguin aquest xifra s'enfilarà fins als 98, ja ho veureu", ha conclòs l'encarregat de la benzinera.