El Govern vol fer viable el vol Girona-Madrid

La Generalitat es compromet a ajudar qualsevol aerolínia que el vulgui recuperar

El Govern ha assegurat que des de l'Associació per a la Promoció i Desenvolupament de les Comarques Gironines (AGI) ajudaran a fer viable econòmicament el vol Girona-Madrid per a qualsevol aerolínia que vulgui operar aquest enllaç. Es tracta d'una connexió llargament reivindicada al territori després que Ryanair el deixés d'operar a finals d'octubre. L'aerolínia Blue Jet assegura que té interès en recuperar-lo. El secretari de Territori i Mobilitat, Ricard Font, ha assegurat que col·laboraran amb la companyia amb campanyes de promoció i màrqueting però afegeix que, abans, cal que Blue Jet formalitzi el seu interès posant-se en contacte amb Aena i contractant els 'slots'.

Recuperar l'enllaç aeri entre Girona i Madrid és una demanda habitual a les comarques gironines. Ha estat una connexió gairebé maleïda que ha tingut diversos pretendents però no ha acabat de funcionar. L'aerolínia Ryanair havia operat el vol, aconseguint que fos una de les rutes amb més viatgers, però l'octubre passat la van suprimir al·legant que l'increment de taxes a l'aeroport de Barajas el convertien en inviable.


Des de llavors, la nova companyia aèria d'origen català, Blue Jet, ha manifestat estar interessada en recuperar aquesta connexió. El secretari de Territori i Mobilitat, Ricard Font, ha assegurat que des del Govern defensen que hi torni a haver aquest enllaç que, des del punt de vista de l'AGI, no és incompatible amb la connexió amb el Tren d'Alta Velocitat (TAV) entre Girona i Madrid.

Tot i això, Ricard Font ha detallat que l'interès de Blue Jet no ha passat, fins ara, de les bones intencions. "L'únic que hem tingut són converses inicials amb aquesta companyia", ha afirmat Font que afegeix que, en aquestes converses, Blue Jet ha preguntat si les administracions estarien disposades a donar un cop de mà per ajudar a fer rendible el vol. "Hem respost que si fan el vol, estem disposats a ajudar amb campanyes de promoció i màrqueting", ha concretat.

Abans de concretar aquestes campanyes de promoció, però, Font ha detallat que l'aerolínia ha de fer els passos necessaris per operar el vol des de l'Aeroport de Girona. Així, Blue Jet ha de contractar els 'slots' a Aena i ha de destinar algun avió a l'aeroport. "Com qualsevol altra aerolínia, no podem promocionar abans de fer-se", ha afirmat Font.

Segons el conveni signat entre les diverses administracions que formen part de l'AGI, destinaran en els pròxims quatre anys 28,8 MEUR a promocionar l'Aeroport de Girona. Font ha negat que tots aquests diners serveixin només per a Ryanair. "Treballem per fer atractiu l'aeroport", ha afirmat.

El pressupost anual per a promoció anual és de 7,2 MEUR. 4,2 provenen del Departament de Territori i Sostenibilitat, 968.000 euros de l'Agència Catalana de Turisme, 1,2 MEUR de la Diputació de Girona, 363.000 del Patronat de Turisme, la mateixa xifra que aporta l'Ajuntament de Girona i, finalment, la Cambra de Comerç participa amb 12.100 euros.

La Costa Brava, connectada

Ricard Font ha presentat aquest dimecres els nous enllaços per connectar millor la Costa Brava. Algunes de les propostes començaran a funcionar aquest estiu mateix, però hi ha altres enllaços previstos per a l'any vinent. Font ha explicat que l'objectiu és comptar amb un territori unit pel transport públic.

De les mesures que s'implantaran de manera immediata hi ha la posada en funcionament, aquest mesos de juliol i agost, d'expedicions diàries que connectaran l'aeroport de Girona amb els principals municipis de la costa del Baix Empordà: Palafrugell, Palamós, Sant Antoni de Calonge, Platja d'Aro i Sant Feliu de Guíxols. Seran 12 expedicions diàries d'anada i 12 de tornada des de Palafrugell, de les quals 4 faran parada a l'estació de tren de Caldes de Malavella, on es coordinaran amb els serveis ferroviaris que connecten amb Barcelona.

En una segona fase es preveu la creació de nous serveis, que entrarien en funcionament l'estiu de 2014. Serien 2 expedicions diàries d'anada i 2 de tornada des de Begur, perllongant algunes dels recorreguts actuals amb Girona i la Bisbal d'Empordà; i 2 diàries per sentit des de l'Escala. També es contempla allargar la connexió per bus entre l'Aeroport de Girona i Roses fins a Cadaqués.

Enllaç amb Girona

En relació a les comunicacions amb la ciutat de Girona, i a partir del segon semestre de 2013, reestructuraran l'actual servei Blanes-Lloret-Girona per tenir connexió tot l'any i ho coordinaran també amb horaris del TAV.

En enllaços ferroviaris, el Departament proposa posar en marxa un nou servei turístic de rodalies entre Figueres, Llançà, Colera i Portbou amb dos combois diaris per sentit.

Alta velocitat

En relació amb l'estació del TAV a Figueres-Vilafant, el Govern preveu que el segon semestre de l'any hi hagi un bitllet combinat de bus i tren que permetrà a l'usuari dels serveis d'alta velocitat usar la llançadora que comunica l'estació de bus de Figueres i la del TAV de Figueres Vilafant.

A més, estudiaran, ja de cara a l'any vinent, la possibilitat de perllongar alguns dels serveis de transport per carretera que uneixen actualment Figueres amb els municipis de la costa de l'Alt Empordà com Portbou, Roses, Cadaqués i l'Escala.

El Govern també està estudiant, això ja cara l'any vinent, un sistema de bitllets integrats i bonificacions per fer descompte en bitllets actuals.