El projecte que el Ministeri de Foment ha previst tirar endavant per a solucionar el problemàtic enllaç entre la carretera N-260 i la C-26 entre els municipis de Navata i Ordis a l'Alt Empordà comportarà l'eliminació de milers de metres quadrats de zona verda alhora que també caldrà expropiar quatre finques de la urbanització de Torremirona que, en tres casos, ja hi han cases edificades.
El projecte, que es pot descarregar al portal del ministeri i que és el mateix dissenyat el 1994, contempla diverses opcions per a solucionar aquest punt negre on anualment s'hi registren nombrosos accidents de trànsit, però des de l'Estat han escollit l'opció que resultarà més cara i tindrà un major impacte ambiental i visual. Aquesta consistirà en un enllaç a diferent nivell, i diferents camins de servei per garantir l'accés a finques i camins. Tot plegat està pressupostat en 5,3 milions d'euros (MEUR) i les obres es dividiran en dues fases que encara no tenen calendari d'execució.
Les afectacions també es faran palès al resort de Torremirona que perdrà la pantalla d'arbres que separen el camp de golf amb l'N-260, ja que s'eixamplarà la via per donar cabuda als quatre carrils i, de retruc també eliminaran els arbres situats al carrer Alzines de dins la urbanització.
Alhora es veuran afectades les telecomunicacions de telèfon i el sistema de reg que utilitza el camp de golf. Malgrat la proximitat de la nova carretera amb les cases edificades, Foment no ha previst la instal·lació de pantalles acústiques per a rebaixar el soroll del pas dels vehicles pel nou traçat, en alguns casos situat a només 20 metres dels habitatges. Aquest és un dels motius per els quals des de l'Ajuntament de Navata tenen pensat presentar al·legacions en cas de confirmar-se segons ha explicat l'alcalde, Jaume Homs, en declaracions a El Gerió Digital.
Des del consistori també estudiaran que les expropiacions a les quatre finques de la urbanització corresponguin amb els canvis introduïts al nou POUM -aprovat l'any passat- i que ja contemplaven una possible ocupació per al nou enllaç. De no complir-se també presentaran al·legacions en aquest sentit.
Amb tot, l'ample de la la infraestructura fa pensar que servirà per encaixar-hi l'històric desdoblament de l'N-260 entre Figueres i Besalú, donant continuïtat a l'A-26 provinent d'Olot i que porta més de deu anys pendent de realitzar-se. Aquest projecte inicialment tenia previst desdoblar la carretera fins a Llançà però a hores d'ara s'ha quedat en una declaració d'intencions.
Fins a cinc solucions alternatives
La memòria del projecte aprovat per Foment inclou fins a cinc alternatives a la solució que finalment es pretén tirar endavant i que en la majoria dels casos representarien una menor afectació al camp de golf i a la urbanització.
La primera d'elles consisteix en mantenir l'encreuament com fins ara però separant els dos vials d'accés i sortida a la C-26 pels vehicles provinents de Besalú cap a Borrassà i els conductors que volen entrar a l'N-260 per anar direcció Figueres. Aquesta opció no elimina el perill de canvi de rasant per la resta de destinacions ni tampoc privaria d'expropiar les quatre finques de la urbanització de Torremirona ja afectades.
El segon traçat seria l'opció més neta amb la creació d'una rotonda, eliminant l'encreuament. Aquesta solució evitaria eixamplar la carretera, mantenint el nombre de carrils, suposaria un menor impacte visual i ambiental, obligaria a reduir la velocitat i evitaria un 80% de les expropiacions. Tanmateix aquesta va ser rebutjada d'entrada perquè el pronunciat canvi de rasant no permet la seva construcció.
El tercer traçat també contempla una rotonda però amb els vials addicionals per evitar-la com en la primera solució pels vehicles provinents de Besalú cap a Borrassà i els conductors que volen entrar a l'N-260 per anar direcció Figueres. Aquesta alternativa també obligaria a eliminar arbres, perdre camp de golf i expropiar les finques dels veïns a la urbanització.
La quarta opció passa per desplaçar l'N-260 i la C-26 més a l'est, situant-la més a prop de l'aeròdrom d'Ordis i més allunyada de la urbanització amb una rotonda. Aquesta alternativa tampoc afectaria al camp de golf i rebaixaria l'impacte acústic del pas de vehicles, però el canvi de rasant tampoc permet la seva construcció.
La cinquena proposta és possiblement la més costosa que suposaria canviar el traçat de la C-26, fent-la passar entre l'aeròdrom i la urbanització de Mas Pau, suficientment allunyada perquè no generi cap mena d'impacte visual ni sonor. De retruc també significaria una reducció del nombre de pas de vehicles a tocar de Torremirona, el que compliria amb la reivindicació dels veïns i els usuaris del camp de golf de patir menys trànsit. El problema és que la C-26 té la titularitat la Generalitat i en el seu dia la va construir fins a Navata. Modificar el traçat suposaria una inversió molt important i aquesta hauria de provenir del govern català.
Amb tot, falta veure què decideixen els propietaris del camp de golf, que ara tenen la possibilitat de presentar al·legacions al projecte juntament amb la comunitat de veïns que ja tenen la documentació i podrien debatre en una junta extraordinària quines accions emprendre al respecte.