El futur de Porta Ferrada, a concurs

Sant Feliu de Guíxols treu a concurs la gestió del festival de la Porta Ferrada per 400.000 euros

L'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols ha tret a concurs la gestió del festival de la Porta Ferrada per 400.000 euros. L'ajuntament ha decidit privatitzar la gestió del festival per tal de fer-lo més professional i limitar la inversió municipal. El concurs es va obrir dimecres i les empreses interessades poden presentar ofertes fins al dia 25 d'abril. L'empresa adjudicatària rebrà 400.000 euros de l'ajuntament però correrà a càrrec seu la gestió integral del festival, tant pel que fa a la programació, producció o realització tècnica.

L'any passat l'ajuntament va destinar més de 500.000 euros al festival, que va tenir un pressupost total de més de 1,2 gràcies a aportacions de patrocinadors i mecenes. L'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols ha canviat aquest any la manera d'organitzar el festival de la Porta Ferrada, que aquest estiu celebra la segona part del cinquantè aniversari. El consistori ha decidit privatitzar la gestió i deixarà de ser el motor de l'organització de la cita, la més antiga de Catalunya.

Per això, ha tret a concurs públic la gestió i organització del festival. Les bases es van publicar el passat 10 d'abril i les empreses interessades tenen temps a presentar-se al concurs fins el 25 d'abril. L'ajuntament limita la seva inversió als 400.000 euros. Prèviament, l'ajuntament s'ha entrevistat amb quatre empreses que estarien interessades amb organitzar el festival i que ara han de concretar el seu interès mitjançant una proposta formal.

El vicealcalde de Sant Feliu de Guíxols, Pere Albó, ha explicat que s'han decidit per aquesta fórmula perquè el festival "s'ha fet molt gran" i els recursos tant econòmics com tècnics de l'ajuntament són insuficients per continuar fent-se càrrec de l'organització de la cita. Per tant, aquest any l'ajuntament limita a 400.000 euros l'aportació que fa al festival i, per contra, una empresa privada assumeix l'organització de l'esdeveniment i la resta de despeses derivades.

"El que hem volgut és professionalitzar una mica més el festival i donar-li més musculatura, però conservarà la seva essència de festival degà de Catalunya", ha explicat el vicealcalde de Sant Feliu de Guíxols, Pere Albó, que afegeix que aquesta fórmula d'externalitzar la producció també la segueixen d'altres festivals. "Creiem que està bé que siguin els professionals els que organitzin i programin la cita i que l'ajuntament limiti la despesa que hi aboca", ha manifestat.

Sant Feliu de Guíxols va destinar més de mig milió d'euros per a la celebració de la primera part del 50è aniversari el passat estiu, quan el festival va tenir un pressupost total d'1,2 MEUR gràcies a aportacions de patrocinadors i mecenes que va aconseguir el mateix ajuntament. "Amb l'actual situació econòmica qualsevol desviació del pressupost seria molt difícil d'assumir per l'ajuntament", ha reconegut Albó, que justifica, doncs, la fórmula de la privatització per evitar aquestes situacions. A més, el vicealcalde ha manifestat que amb la convocatòria del concurs fomenten "la sana competència entre els grans programadors de Catalunya".

El festival conservarà l'essència

En les bases del concurs es recull que l'empresa serà la responsable de la contractació dels espectacles i que, com a mínim, n'haurà de programar una quinzena tant de teatre, música com dansa. Concretament, especifica que caldrà programar un mínim de 12 actuacions de diverses tendències musicals (clàssica, pop, jazz, world) amb presència d'artistes catalans, d'un mínim de tres comunitats autònomes més, i també d'internacionals. Per tant, el festival seguirà la línia de programació de les darreres edicions.

En les bases també es concreta que l'escenari principal ha de seguir essent el de l'Espai Port, on caldrà instal·lar un escenari cobert i una estructura de grades amb una capacitat de 1.320 localitats. L'ajuntament també demana que es tinguin en compte d'altres escenaris com el Teatre Municipal, l'Església Monestir i l'esplanada de Vilartagues.

L'empresa adjudicatària també haurà de responsabilitzar-se de la producció tècnica del festival. "La producció ha de donar les màximes garanties per al desenvolupament d'un festival de qualitat, amb un equipament tècnic i professionals que donin la màxima solvència tècnica i professional per a cada espai", recullen les bases del concurs.

Així mateix, també s'estableix que l'empresa sigui responsable de la seguretat, la gestió i venda d'entrades, l'adequació dels espais, el muntatge i desmuntatge d'elements tècnics, la contractació del personal o el trasllat d'artistes i, fins i tot, de la premsa i difusió de l'esdeveniment, entre d'altres. També haurà d'espavilar-se per trobar patrocinadors i mecenes.

Un cop es tanqui el termini -el 25 d'abril- l'ajuntament valorarà totes les propostes, donant més pes a aspectes com la proposta de programació (10 punts), proposta d'organització i de producció tècnica (10 punts), el pla de comunicació i difusió (4 punts), entre d'altres.