Les obres de la terminal intermodal del Far-Vilamalla començaran el 2014

Cimalsa calcula que estendre-hi l'ample europeu costarà 10 milions d'euros

La terminal intermodal del Far-Vilamalla és una de les grans potes del corredor mediterrani a les comarques gironines. Es tracta d'un punt adaptat, amb vies d'ample ibèric i internacional, que permeti facilitar la gestió de les mercaderies entre camió i ferrocarril.

S'aixecarà en uns terrenys a les actuals instal·lacions de Renfe, a tocar del polígon Logis Empordà, amb l'objectiu de facilitar la instal·lació d'empreses en aquest espai de l'àrea urbana de Figueres. La intenció de la Generalitat és que el centre estigui operatiu el 2015.

Això sí, la crisi l'ha tocat de ple, i del projecte faraònic que s'havia plantejat inicialment (i que pujava a 150 MEUR) en quedarà poca cosa. La intenció del Govern és, d'entrada, estendre l'ample UIC -l'internacional- fins a les instal·lacions i condicionar una terminal des d'on es farien tant les operacions de recepció com d'expedició de mercaderies.

Cimalsa, encarregada del projecte, treballa amb la previsió de poder començar a fer obra el 2014. Ara bé, el seu director general, Isidre Gavín, ja adverteix que la intenció és "intentar que la inversió sigui mínima" i que, a més de recursos públics, també es compti amb col·laboració privada per desenvolupar el nou centre.

D'entrada, la Generalitat ha calculat que estendre el tercer rail fins als terrenys del nou centre costarà uns 10 MEUR, que vol repartir-se amb el Ministeri de Foment. La quantitat anterior es divideix, més o menys a parts iguals, entre el què costa instal·lar l'ample europeu a dins de les actuals instal·lacions i el què costa la connexió amb la línia de tren ja adaptada.

Adaptar la terminal

A més d'això, la Generalitat també avança amb el projecte per adaptar la terminal. S'hi vol condicionar una platja de vies -entre tres i quatre- que donin cabuda a trens d'entre 700 i 800 metres de longitud. Inicialment, Cimalsa calculava que costaria uns 40 MEUR i, ara, el que es vol és ajustar de nou aquest pressupost.

"El que farem serà definir al màxim quina és la infraestructura necessària, i intentarem que la inversió sigui mínima; a més, com que els costos de construcció han baixat, la nostra pretensió és situar-nos per sota dels 40 MEUR", concreta Isidre Gavín.

El director general de Cimalsa concreta que aquest 2013 serà "un any clau" per a la futura terminal intermodal del Far-Vilamalla. Això sí, Gavín ja avisa que no es farà inversió perquè sí, sinó que s'ajustarà "a les demandes dels futurs operadors". De moment, la Generalitat ja ha mantingut contactes amb empreses interessades a instal·lar-s'hi.

Sobretot, del sector de la logística de l'automòbil (càrrega i descàrrega de components de cotxes, emmagatzematge de turismes, etc.). "No parlem de fabricació, sinó d'operacions de distribució i generació d'estocs", indica Isidre Gavín. A més, Cimalsa també ha parlat amb empreses que es dediquen a potenciar la intermodalitat entre camió i ferrocarril (carregant els remolcs dels tràilers als vagons o gestionant contenidors).

Gavín indica que l'objectiu és complir el calendari i que, d'aquí a dos anys, el centre intermodal del Far-Vilamalla sigui una realitat. "Creiem que hi ha necessitat i interès en què la terminal sigui operativa, i ho estem preparant tot perquè sigui així", conclou.

Saint Charles, complementària

El director general de Cimalsa també s'ha referit a l'ampliació que ha estrenat el mercat internacional de Saint Charles de Perpinyà. Aquesta infraestructura logística, situada a la Catalunya Nord, també es dedica a la gestió de mercaderies entre camió i ferrocarril (mitjançant contenidors i cisternes). L'ampliació ha suposat una inversió de 40 MEUR, que li permetrà tractar dos milions de tones de mercaderies per any.

Per a Isidre Gavín, és evident que Saint Charles "va per davant" del Far-Vilamalla "des de fa molts anys". Ara bé, el director general de Cimalsa assegura que la plataforma de Perpinyà s'ha de veure com a "complementària" a la que s'aixecarà a l'Alt Empordà.

"És diferent, perquè ells estan especialitzats en la logística de productes frescos, alimentació, fruites i verdures", concreta Gavín. "El projecte del Far-Vilamalla abraça altres sectors, i per això el veiem com a complementari", subratlla el director general de Cimalsa.