Un centenar de barques protesten a Palafrugell contra els preus de les boies de fondeig

Culpen a l'Ajuntament malgrat la normativa és europea i l'espai el regula l'Estat

A quarts d'onze del matí, un centenar d'embarcacions familiars congregades davant la platja de Port Bo de Calella de Palafrugell (Baix Empordà) han iniciat una marxa lenta reivindicativa amb l'objectiu de demanar a l'ajuntament que aturi l'escalada de preus de les boies de fondeig. Adornades amb banderes "pirates", han format una fila molt visible des de la platja resseguint la costa, de Calella a Tamariu. Les teles de les banderes eren negres, amb la imatge d'una boia convertida en calavera al centre i un pegat a l'ull esquerre amb el logotip de l'ajuntament.

Denuncien que són "barques familiars" i que si els preus no paren de pujar, no hi podran fer front. Per això, reclamen establir "un preu màxim de boia a usuari final per frenar l'escalada". I és que la principal problemàtica és que l'ajuntament ho adjudica a l'empresa que més diners de sortida ofereix per boia -enguany han estat 1.400 euros- i això encareix el preu als usuaris finals. "L'ajuntament fa negoci d'un servei que dinamitza l'economia de la zona", ha denunciat el portaveu de la plataforma d'afectats, Àlex Alcántara.

L'Ajuntament de Palafrugell es va defensar ahir a través d'un comunicat assegurant que s'ha fet "seguint la llei", però que s'estudiarà gestionar les boies "en un futur" amb l'objectiu d'evitar que els preus continuïn creixent fora de control.

Un anunci que els afectats no consideren que pugui ser la solució. "L'ajuntament no té mitjans per gestionar aquest servei", ha dit el portaveu de la plataforma d'afectats, que ha afegit que fa anys que la gestió de les boies és "pèssima".

Un 10% de boies buides

En total, aquest estiu s'han instal·lat a Palafrugell un total de 786 boies de fondeig repartides entre Calella, Llafranc i Tamariu. D'aquestes, es calcula que un 10% han quedat buides a causa de l'elevat preu que demanava l'empresa concessionària per fer-ne ús. "És el primer any en què han quedat boies buides perquè la gent no hi pot fer front", ha afirmat Alcántara.

El portaveu de la plataforma és un dels usuaris que ha mantingut la boia. Tanmateix, denuncia que els preus són "abusius" i que els propietaris d'embarcacions "no són rics". En aquesta línia, l'eslora mitjana de les que s'hi amarren és d'entre 5 i 6 metres. "Són barquetes per sortir amb la família", ha dit.  

Alcántara fa catorze anys que hi amarra la barca i recorda que en un inici pagava poc més de 300 euros, un preu que s'ha multiplicat per deu. Ara, assegura, el cost anual de la boia és equivalent a un 30% del valor total de la majoria d'embarcacions. "Són barques que valen tres vegades el que val la boia".

A la Costa Brava, el cost de les boies oscil·la entre municipis amb preus encara més elevats com el de 5.000 euros a la zona d'Aiguablava (Begur) o d'altres com Cadaqués o Tossa de Mar, on el servei costa uns 1.500 euros.

L'Ajuntament vol intercedir

L’Ajuntament de Palafrugell (Baix Empordà) estudiarà gestionar directament els camps de boies per evitar preus desorbitats segons ja va avançar ahir al considerar la problemàtica sorgida "a causa de la demanda creixent i el cost desorbitat que ha provocat l’actualització de preus i la licitació que s’ha dut a terme aquest 2022", precisava.

Segons l'Ajuntament, aquesta podria ser una mesura "per evitar una escalada de preus sense control i mantenir la identitat del territori i el litoral". Sobretot, explica, l'objectiu seria protegir els usuaris locals, que fa molts anys que fan ús del camp de boies amb les embarcacions més tradicionals i que podrien perdre-ho si els preus segueixen pujant perquè no podrien pagar els amarratges.

L’alcalde de Palafrugell, Joan Vigas, defensa que el plec de condicions per fer la licitació es va haver de modificar a darrera hora a causa de Comandància Marítima, un fet que va endarrerir el calendari i la posada en marxa del servei. Pel que fa als preus, Vigas recalca que “la normativa és europea i l’espai de l’aigua el regula Capitania Marítima”. Per tant, diu, la llei de l'oferta i la demanda ha provocat que la possibilitat de protegir als residents o d’establir un topall de preus fos impossible enguany.

Ara, estudiant aquesta proposta, la gestió de l’administració local pot permetre, de cara al futur, evitar un encariment exponencial dels preus.