Tres túnels del TAV no compleixen la normativa de seguretat

Adif no està obligat a complir amb els requisits perquè la legislació és posterior a que comencessin les obres

El Govern admet que tres túnel del TAV entre Girona i Figueres no compleixen la normativa europea actual de seguretat. Segons apunta el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en una pregunta parlamentària, els túnels de Llogaia, Feixes d'en Vidal i Cavorques no s'adeqüen a les 'Especificacions tècniques d'interoperabilitat sobre seguretat als túnels ferroviaris transeuropeus', una directriu que va entrar en vigor l'any 2008.

Adif no està obligat a complir amb els requisits perquè les obres dels túnels van començar abans que la norma existís. "Aquests túnels estaven exempts de l'obligat compliment d'aquesta normativa en tractar-se de projectes en fase avançada de desenvolupament ", apunta el conseller.

Vila assegura que el Govern "té coneixement" que els túnels de Llogaia, Feixes d'en Vidal i Cavorques (tots ells de més d'1 quilòmetre de longitud) "no compleixen els requeriments actualment exigibles" per part de la normativa europea.

Segons detalla el convergent, aquests túnels "estaven exempts de l'obligat compliment" d'aquesta directriu aprovada per la Unió Europea perquè, quan la norma va entrar en vigor, "els projectes ja estaven en fase avançada de desenvolupament o amb contractes ja adjudicats". "Malgrat aquest fet, el Govern de la Generalitat ha instat Adif a escometre les actuacions que siguin adients per a la millora de la seguretat, tant en aquests túnels com a la resta de la xarxa ferroviària soterrada de Catalunya", conclou.

Fonts de l'Administrador d'Infraestructures han assegurat que els tres túnels compleixen amb totes les normatives, estipulacions i reglamentacions vigents en el moment tant d'aprovació dels projectes constructius com d'inici de les obres. Adif recorda que els túnels estaven inclosos en els projectes de dos trams, el de Cornellà del Terri-Vilademuls i el tram Vilademuls-Pontós, que van seguir tots els tràmits administratius i van ser aprovats el 23 d'agost del 2006, dos anys abans de l'entrada en vigor de la normativa europea.

A més, Adif apunta que inclús les obres van començar abans que la norma de la UE entrés en vigor. Concretament, les obres dels trams van començar el juliol del 2007, gairebé un any abans que la normativa europea fos una realitat. Adif ressalta que en el moment d'aprovació dels projectes constructius no hi havia cap legislació específica sobre existència i distància de sortides d'emergències i que aquesta normativa comunitària només és d'aplicació a nova construcció.

Tot i això, Adif recorda que els tres túnels estan inclosos al 'Pla d'autoprotecció dels túnels no urbans de la província de Girona', que Adif va presentar a finals del 2012 davant la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya per a la seva homologació. Segons l'administrador d'infraestructues, aquest pla recull tots els criteris de seguretat, rutes d'evacuació, enllumenat i les funcions dels serveis interns i externs en cas d'emergència. Això vol dir, segons Adif, que estan fixats els protocols d'actuació de tots els cossos d'emergència en cas de qualsevol incidència.