En el darrer any i mig s'ha triplicat el nombre d'empreses gironines que ofereixen serveis als cicloturistes, arribant actualment a més de 90. El gerent del Consorci de les Vies Verdes, Gerard Darnés, vincula l'augment amb la nova anella cicloturística que han impulsat per unir la Costa Brava i el Pirineu de Girona amb la Catalunya del Nord.
Presentada al 2011, la ruta Pirineuxs ha arribat ja a la seva culminació i a finals de mes s'hauran acabat d'instal·lar les més de 700 senyalitzacions que marquen els itineraris de l'anella al llarg de més de 350 quilòmetres. La ruta ha costat 1,6 MEUR -65% aportat per la UE- i el Consorci calcula que en any i mig s'haurà recuperat la inversió. El setembre de 2011, la Diputació de Girona va presentar un projecte que estava impulsant i que ara, any i mig més tard, ha arribat a la culminació. Es tracta de l'anella cicloturística Pirineuxs, que uneix la demarcació de Girona amb la Catalunya del Nord a través de rutes en bicicleta perfectament senyalitzades.
El projecte ha tingut una inversió total de més d'1,6 MEUR i el 65% dels diners els ha aportat la Unió Europea a través de fons FEDER. A banda del Consorci de les Vies Verdes -organisme que depèn de la Diputació de Girona- també participen de l'anella el Consell General dels Pirineus Orientals i Pays Pyrénées-Méditerranée. Com que la gran majoria de la ruta transcorre per terres gironines (només 80 quilòmetres són a la Catalunya del Nord), la inversió més important -més de 300.000 euros- l'ha aportat la Diputació de Girona.
Per identificar tots els itineraris al llarg de més de 350 quilòmetres han calgut més de 700 senyals que, a banda de la ruta Pirinexus, també donen informació sobre altres possibles recorreguts d'itineraris secundaris com la xarxa Itinerària o les rutes de BTT del Baix Empordà, per exemple. Aquesta anella és, segons el gerent del consorci, Gerard Darnés, una "eina excepcional" per captar cicloturistes.
El negoci del turisme en bicicleta
Darnés ha explicat que en el darrer any i mig, mentre han estat desenvolupant i donant a conèixer la ruta Pirineuxs, han estat fent contactes amb empreses del sector privat que ofereixen serveis als turistes de bicicleta. Segons dades del consorci, en el darrer any i mig s'han triplicat el nombre d'empreses que ofereixen diferents tipus de serveis a aquests turistes. Aquestes empreses estan apuntades al club d'agents econòmics del consorci i, previ pagament d'una quota anual, aconsegueixen que l'ens les promocioni a les diferents fires que està fent.
Quan va néixer aquest club d'agents econòmics, al 2006, no arribava a la desena el nombre d'empreses que hi estaven apuntades. Ara ja són més de noranta. Es tracta tant de restaurants o diferents allotjaments que donen facilitats i serveis a aquelles persones que viatgen en bicicleta, empreses que ofereixen 'transfers' de maletes o viatgers, guies turístics per fer rutes en bicicleta o agències que organitzen el viatge complet per fer un recorregut en bicicleta per les comarques gironines.
Per això, Darnés confia que la posada en marxa d'aquesta nova ruta -que defineix com "l'autopista ciclable de les comarques gironines"- es potenciarà encara més aquest tipus de turisme. El gerent del consorci ha destacat que aquest és un públic que interessa a la demarcació perquè la despesa que fan "és elevada". Per això, calcula que la inversió pública que s'ha fet per confeccionar les rutes revertirà en ingressos del sector privat i quedarà compensada en un màxim d'any i mig.
L'anella Pirineuxs s'ha presentat aquest matí en unes jornades que el Consorci de les Vies Verdes ha organitzat al llarg del matí a l'Auditori de Girona on, a banda de presentar-se la ruta, hi ha hagut diferents ponències d'experts en cicloturisme.