Marc Timón: ''Cantar pop és com haver renascut com a músic''

El compositor de Castelló d'Empúries publica el disc ‘Amalia’ de la mà del segell Microscopi

Amb una important trajectòria a les esquenes com a compositor d’obra simfònica i de bandes sonores per cinema i televisió, el pianista i director d’orquestra de Castelló d'Empúries (Alt Empordà), Marc Timón, s’enfronta ara a un nou repte musical: publicar el seu primer disc de pop, ‘Amalia’ (Microscopi), que veu la llum aquest divendres. “Per mi cantar pop és com haver renascut com a músic”, afirma Marc Timón en una entrevista.

De fet, assegura, feliç, que amb 42 anys ha fet una cosa nova en música: cantar, interpretar i estar en un escenari de cara el públic i no d’esquenes com a director d’orquestra. Així ho va sentir en el concert de presentació del disc al Teatre El Jardí de Figueres.

Timón reconeix que tirar endavant el disc de pop era una aventura que feia molt de temps que tenia en ment, però que no podia tirar-ho endavant per la feina del dia a dia: composicions, la direcció d’orquestra, la preparació dels concerts... El món, però, es va aturar en el moment en què va esclatar la pandèmia de la covid-19. Timón no podia dirigir ni compondre i va aprofitar la situació per llançar-se a fer realitat el seu somni de crear un disc de música pop.

"Per mi compondre és explicar una història i quan em poso a compondre ja sigui una sardana, el ‘Magnificat’ de la Sagrada Família o la música d’una pel·lícula no faig diferenciació sinó que explica una història amb unes tècniques diferents, però es tracta d’un tema comunicatiu de voler transmetre una idea i una història”, apunta.

Timón publica 'Amalia', un àlbum de pop eclèctic en català, castellà, anglès i francès amb 16 cançons completament diferents i que tenen com a nucli el seu imaginar surrealista i la idea de la mort festiva. L’àlbum, explica Timón, parla per una banda d’una mort molt reposada i per altra fa una apel·lació més èpica a quan morim i es produeix “un canvi i una transformació vital cap a un estat diferent”. Apunta que la mort és l’element vertebrador de tot el disc, propiciat per la mort de la seva àvia Amalia.

Pop comercial

El compositor tenia ganes de fer un pop comercial que begués de la seva formació com a músic clàssic amb unes cançons on hi passessin moltes coses i que cada tema fos molt diferent. No creu ni en els estils ni els gèneres i volia donar vida a “un disc amb uns sons que podrien pertànyer a arrels molts diverses”.

Timón sempre busca la llibertat quan crea, encara que sigui per encàrrec: “Qui em ve a buscar ja sap que jo buscaré aquesta llibertat en el moment de crear la música. Amb aquest disc de pop, no hi havia barreres al camp i ha estat una experiència molt màgica i mística”.

Reconeix que hi ha una percepció que el pop pot ser una música menor que la clàssica, però socialment i comercialment és al revés. “Les coses fetes amb responsabilitat són difícils i el pop no té perquè ser una música menor que la clàssica ni al revés tampoc”, assegura. Timón diu, per exemple, que fer una sardana és una de les coses més difícils perquè és una forma musical molt curta i has d’exposar un o dos o tres temes i tens poc espai per explicar moltes coses. En el cas del pop, creu que és difícil intentar no assemblar-te a tothom i al mateix temps anar per unes línies ‘mainstream’.

Enregistrament

Aquest disc ha estat enregistrat a casa de Marc Timón entre el 2021 i 2022 a Los Angeles, Castelló d’Empúries i Barcelona. Algunes bateries i baixos, han estat enregistrats a Bucbonera Studios per Tomàs Robisco. Timón actuarà el 6 d'agost al Festival Planestiueja't de les Planes d'Hostoles (Garrotxa).

Trajectòria

Des del 2015 resideix a Los Angeles component per a projectes americans, europeus i asiàtics. En matèria de cinema destaquen la sèrie de Marvel ‘Agent Carter’ i pel·lícules com ‘La niña de la comunión’, ‘El árbol sin sombra’ (Millor Banda Sonora 2014 als MundoBSO Awards), ‘El pequeño mago’ (Jerry Goldsmith Award 2014), ‘Hathor’, ‘The Bestowal’ i ‘La corriente’, entre d’altres.

En l’àmbit de la música de concert, és el compositor resident del Palau de la Música les temporades 2020/2022. Una de les fites més importants de la seva carrera arriba el juny del 2021 quan dirigeix l’estrena mundial del ‘Preludi i Scherzo per a piano i orquestra’, de John Williams a Barcelona amb Gloria Cheng com a solista, la pianista fetitxe de Williams. També destaquen la composició del ‘Magnificat’ per a la inauguració internacional de la Torre de la Mare de Déu de la Sagrada Família.

Ha dirigit orquestres com la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, la Franz Schubert Filharmonia, la Budapest Symphony Orchestra, la Studio Primo Orchestra de Sofia, l'Orquestra Simfònica del Vallès o la Gio Symphonia en escenaris com el Teatro Real de Madrid, el Gran Teatre del Liceu, l'Auditori, el Palau de la Música, l’Estadi Olímpic de Barcelona, el Cartuja Center Cite de Sevilla, The Bridge a Los Angeles o als estudis de la Ràdio Nacional de Bulgària. La seva obra ha estat interpretada als Estats Units, Finlàndia, Cuba, Anglaterra, Alemanya, França, Itàlia, Portugal, Ucraïna, Croàcia, Hongria i Bulgària.

En el camp de la música moderna i dels grans esdeveniments, Timón és el compositor i director musical de ‘Maestro’, un espectacle de gran format de Flaixstudio que combina una orquestra simfònica de més de 80 músics amb dj's, música electrònica i projeccions en 3D.