La UdG crea un joc de cartes per promoure l’aprenentatge participatiu i compromès amb la societat

La presentació per a estudiants, personal docent i investigador es farà el 15 de juny

La Xarxa d’Innovació Docent (XID) de la Universitat de Girona (UdG) ha creat un joc de cartes basat en el mètode docent d’aprenentatge servei (ApS). Dissenyat per Mariona Masgrau, Raquel Heras, Pere Soler, Eulàlia Guiu i Pilar Albertín i il·lustrat per Alícia Vogel, Anima’t, Projecta, Segueix és un joc de base col·laborativa i creativa on l’objectiu és crear o reelaborar projectes d’ApS.

L’ApS és una metodologia d’ensenyament que forma l’alumnat a través de serveis socials i comunitaris no lucratius. Aquest mètode és aplicable en totes les etapes educatives, des de l’educació primària fins a la superior. Segons Mariona Masgrau, el repte del joc és que l’ApS s’estengui a totes les facultats de les universitats, que s’avaluï adequadament i que garanteixi un servei vinculat a entitats que donin qualitat i valor a les iniciatives i als estudis”.

Les cartes estan inspirades en el joc ideat pel doctor de la Universitat de Duisburg Wolfgang Stark, qui va assessorar i guiar la xarxa de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UdG per adaptar el joc al context i les necessitats del territori. Stark va introduir el llenguatge de patrons, un sistema de recerca que se centra a fer emergir i sistematitzar el coneixement tàcit i pràctic dels experts en una àrea: per aquest motiu es van fer diverses entrevistes a professors especialistes en ApS de Catalunya i l’Estat espanyol.

Un cop dissenyat, l’ICE de la UdG ha finançat les unitats produïdes i ara s’està treballant en una versió en castellà que s’espera poder distribuir en els pròxims mesos.

El contingut del joc

Anima’t, Projecta, Segueix està compost per 72 cartes dividides en nou àmbits diferents: aprenentatge i empoderament de l’estudiant, ensenyament innovador, reflexió i avaluació, disseny de projectes d’ApS, recerca, compromís social, institucionalització, gestió i organització, i comunicació i visibilització.

Es pot iniciar una partida amb una necessitat real: la inquietud d’incorporar l’ApS en una determinada assignatura, l’interès per establir una nova sinergia entre una entitat i uns experts, o bé la voluntat de comprometre’s amb un col·lectiu per part de l’alumnat amb la finalitat d’oferir-li un servei.Anima’t, Projecta, Segueix compta amb quatre variants diferents de joc, que es poden modificar i reinventar. A més a més, tot i que el joc està destinat a l’àmbit universitari, es poden adaptar el vocabulari i el llenguatge per fer-lo apte per a altres etapes educatives, entitats de lleure, esplais, casals o altres organitzacions sense ànim de lucre.

La XID de la UdG no ha considerat la comercialització del joc, sinó que s’hi vol donar accés gratuït a tothom. Actualment, hi ha exemplars en cadascuna de les biblioteques de la UdG i un a la resta d’universitats catalanes. Tot i així, es vol difondre també a les biblioteques de les universitats espanyoles i a centres especialitzats de l’Amèrica del Sud. Segons el coordinador general del Màster Oficial Interuniversitari en Joventut i Societat (MIJS) i cocreador del joc, Pere Soler, “el joc s’ha creat sense ànim de lucre; altrament aniria en contra dels principis de Xarxa d’Innovació Docent i de l’ApS. L’únic objectiu és que els 200 exemplars en català i els que es produeixin en castellà arribin a mans de gent que en pugui fer ús”.

Anima’t, Projecta, Segueix s’ha presentat a la UdG, a la UPC (on es va repartir un model del joc a cadascuna de les universitats catalanes que hi van assistir) i a la UAB (on es va dur a terme un taller pràctic). Així mateix, el 15 de juny es farà una presentació a la UdG per a estudiants i personal docent i investigador (inscripcions en aquest enllaç).