L'ATA al·lega contra l'ordenança de Caldes que regula els pisos d'ús turístic per ''vulnerar'' normatives

Considera també que el text atribueix als propietaris "obligacions" que no els pertoquen

L’Associació Turística d’Apartaments Costa Brava-Pirineu de Girona (ATA) ha presentat al·legacions contra la nova ordenança que regula els habitatges d’ús turístic (HUT) de Caldes de Malavella (Selva) i que ara mateix està a exposició pública.

L’entitat considera que  l’ordenança vulnera normatives que ja estan regulades per la Generalitat i  atribueix als propietaris i gestors dels HUT obligacions que legalment no els pertoquen. En el document  elaborat pels advocats de l’Associació es detallen fins a nou articles de l’ordenança que perjudiquen al sector.

Un dels articles que s’ha al·legat és el que fa referència a l’obligació per part dels HUT de disposar d’un telèfon de contacte per qüestions que des de l’ATA es considera que pertoquen a l’àmbit de l’ordenança de convivència del municipi.

L’Associació  assegura que aquest article vulnera el principi de seguretat jurídica de la Constitució i manté que el telèfon de contacte hauria de servir per atendre i resoldre consultes i afers relatius a l’activitat de l’habitatge d’ús turístic, segons recull l’article 221-2 del Decret 75/209220 de Turisme de Catalunya, i no per al control de l’espai públic tal i com s’estipula en l’ordenança . Segons l’ATA, els gestors i propietaris d’HUT  no són agents de l’ordre, poden col·laborar amb la policia però no assumir una responsabilitat que no els correspon. L’Associació denuncia en les al·legacions que aquesta obligació també es pretén incloure en la funció del servei d’assistència i manteniment de l’habitatge que estableix un altre dels articles de l’ordenança.

Per altra banda, l’ATA tampoc està d’acord amb l’obligació que s’estableix d’efectuar per part de l’HUT una declaració de responsabilitat a l’Ajuntament abans d’iniciar l’activitat. L’Associació  al·lega que en aquest cas s’està vulnerant una normativa regulada per la Generalitat i recorda que des del juliol del 2021 l’alta de l’activitat es pot realitzar de forma telemàtica mitjançant l’oficina de Gestió Empresarial de la Generalitat de Catalunya sense que prèviament el procés s’hagi d’efectuar davant l’Ajuntament. Segons l’ATA l’únic tràmit que s’ha de fer davant el municipi seria comprovar que no hi hagi res que impedeixi poder donar d’alta l’activitat.

La periodicitat de les inspeccions que, segons l’ordenança, es determinarà mitjançant Decret d’Alcaldia és un altre de les vulneracions que ha al·legat l’ATA argumentant que l’alcalde no té competències en aquest àmbit tal i com estableix la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya.

A més, es denuncia que l’ordenança no especifica de forma clara com s’ha de donar compliment a l’obligació que s’estableix de respondre a qualsevol requeriment en un termini no superior als 30 minuts. Finalment, l’ATA tampoc està d’acord amb les imposicions de falta que estableix la normativa per no disposar de determinats documents com ara fulls de queixa, i reclamacions donat que la Llei de Consum de Catalunya ja ho preveu. També denuncia que es doni potestat a l’administració per regular la graduació de les sancions sense indicar els criteris ja que, segons l’Associació, hi ha el perill que es pugui fer de manera arbitrària.