La concessionària dels canals d'Empuriabrava bloqueja 55 amarradors per impagament

L'empresa recorda que els pagaments s'han d'efectuar al marge de la tramitació de la nova Llei de Costes

Port Empuriabrava S.A, concessionària dels canals d'Empuriabra, ha bloquejat un total de 55 amarradors de propietaris que no estan donats d'alta al Registre d'Usuaris de la Marina o que no paguen les quotes. El novembre de l'any passat, l'empresa va decidir passar a l'acció en veure que dels 5.000 amarratges que hi ha a la zona, la meitat no estaven al corrent de les quotes, un fet que els comportava deixar d'ingressar uns diners que han de servir per al manteniment, neteja o vigilància dels canals.

Des de llavors, alguns dels afectats han decidit saldar el deute. La Generalitat ha aprovat una resolució on avala aquesta mesura alhora que ha aprovat el pressupost de manteniment de la Marina. Per aquest 2013, la quota anual per metre quadrat de mirall d'aigua és de 6,94 euros -se li ha d'afegir l'IVA- (el 2012 va ser de 6,85 euros), de manera que, si tothom pagués, es recaptarien més d'1,350.000 euros per aquest concepte, segons reflecteix el pressupost 2010-2021 de la concessionària. Amb aquests diners, Port Empuriabrava S.A. paga el manteniment de la bocana, els dics, els canals, les dàrsenes i els ports de la marina, a banda d'oferir altres serveis als propietaris, com ara les barques de neteja o la vigilància.

La marina d'Empuriabrava compta amb una xarxa de 23 quilòmetres de canals navegables, al llarg dels quals hi ha un total de 5.000 amarradors. Cadascun dels propietaris, segons recull la normativa vigent en matèria de Ports, s'ha d'inscriure en un registre i pagar una quota anual segons els metres quadrats de mirall d'aigua que ocupi la seva embarcació. El problema, segons es queixa la concessionària, és que prop de la meitat dels usuaris no paguen aquestes quotes.

Fins ara, enviaven cartes, certificats i reclamacions per exigir aquest pagament però des de fa tres mesos que van decidir fer un pas més i començar a bloquejar els amarratges. Concretament, la mesura consisteix en posar una pilona de color vermell que s'enfonsa al canal on es pot llegir 'amarrador inutilitzat', de manera que els propietaris no hi poden entrar. Alguns afectats ja han decidit posar-se al dia dels pagaments o donar-se d'alta al registre i d'altres ho han fet en veure que també els podia passar el mateix.

Segons la normativa portuària vigent, tots els usuaris tenen uns drets però també unes obligacions, com és el pagament de les quotes exigides. El reglament també preveu que se'ls pugui enviar una reclamació judicial o que se'ls suspenguin els serveis oferts en l'àmbit de la marina, com ara grues, benzinera o rampa, entre d'altres.

Unes mesures avalades per la Generalitat

La Direcció General de Transports i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat ha comunicat a l'Associació de Propietaris d'Empuriabrava (APE) l'aprovació del pressupost de manteniment de la Marina en una resolució amb data del 23 de febrer. Segons aquest document, el Govern també convalida les actuacions dutes a terme fins ara per l'empresa concessionària per exigir les quotes dels propietaris que fan ús de les instal·lacions i poder fer front a les despeses de conservació i manteniment.

Aquest organisme també emplaça a la concessionària a difondre els continguts de la resolució als usuaris. Per l'empresa, aquest document oficial demostra que "ja no hi ha cap justificació" ni "suport legal" que empari l'impagament de les quotes de manteniment i per això confien que s'informi degudament als seus associats tant des de l'APE com des de l'Ajuntament.

En aquest sentit, la concessionària també recalca que aquestes quotes són d'aplicació al marge del que acabi determinant la reforma de la Llei de Costes que s'està tramitant des de Madrid, donat que l'obligació de pagar no està vinculada al dret que tenen dels amarradors (si és una cessió de drets, propietat o concessió) sinó de l'ús que es fa de la Marina. "No es poden emparar en la tramitació d'aquesta llei per deixar de pagar les quotes actuals ni la que es derivin en un futur", assenyala la concessionària en un comunicat.

L'anunci d'un nou model de gestió, qüestionat

Fa un mes, l'Ajuntament de Castelló d'Empúries va anunciar que estava treballant amb la Generalitat i els propietaris en la creació d'un ens que ha de gestionar les zones comunes i que s'encarregarà de les tasques de manteniment i neteja que actualment són competència de la concessionària. Segons van explicar, l'acord ja estava gairebé tancat i suposaria un canvi de gestió, ja que l'actual concessionària explotaria només la zona portuària que inclou 798 amarradors mentre que la zona d'espai públic passaria a estar gestionat per aquest ens mixt amb representació de l'Ajuntament i dels propietaris de la resta d'amarradors. La concessionària, però, nega que hi hagi unes negociacions obertes per treballar actualment en aquest aspecte si bé assegura que des de fa temps que estan disposats a permetre que el consistori participi d'alguna manera en les tasques de vigilància i manteniment.

En la resolució aprovada el 23 de febrer, la Direcció General de Transports informa també que manté el procés endegat amb l'Ajuntament per concretar les bases que han de definir un nou sistema de gestió de la Marina per tal que es faci de forma més "eficient" i per garantir la "qualitat del servei".