Guanyem vol que la Zona de Baixes Emissions de Girona es faci ''en cooperació'' amb els municipis veïns

Reclamen que s'acompanyi d'aparcaments segurs de bicicletes, pacificar entorns escolars o radars sonors

Guanyem Girona vol que la futura Zona de Baixes Emissions (ZBE) es faci en "cooperació" amb els municipis veïns i que s'acompanyi de mesures com aparcaments segures per a bicicletes, pacificar entorns escolars o instal·lar radars sonors.

Al maig, el Congrés va aprovar la Llei de Canvi Climàtic, que obliga els municipis de més de 50.000 habitants –com Girona- a establir aquest tipus de zones ZBE. Es tracta d'unes àrees on es restringeix l'accés als vehicles més contaminants a partir del 2023. Ara la formació ha presentat la seva proposta a la consulta pública oberta per l'Ajuntament en relació a la de Girona.

El document compta amb una quinzena de propostes on també hi ha la definició de diversos eixos pacificats als barris. La regidora de Guanyem Laia Pèlach ha definit els quatre eixos que, segons la formació, han de guiar la futura zona de baixes emissions de Girona. " Totes les actuacions haurien d'anar encaminades a afavorir la mobilitat per a vianants, incentivar l'ús de les bicicletes i vehicles sense motor, reforçar el transport públic i donar facilitats als vehicles d'ús compartit i, sobretot, reduir progressivament la importància del cotxe privat", ha assenyalat.

En aquest sentit, Guanyem considera que la ciutat ha d'exercir "el lideratge de l'àrea urbana". Això sí, insisteixen, "és imprescindible que es treballi conjuntament amb Salt durant tot el procés". Així mateix, des de Guanyem creuen que cal coordinació en matèria de mobilitat amb Vilablareix, Sant Julià de Ramis o Sarrià de Ter i amb els municipis de la segona corona: Sant Gregori, Quart, Fornells, Bescanó i Celrà. "Girona no és una illa i la ZBE pot afectar tots els municipis veïns. Hem de reforçar el transport públic i la infraestructura ciclable interurbana per afavorir la mobilitat sostenible entre municipis", ha reblat.

D'altra banda, la formació remarca que la proposta ha de ser "integral" i que ha de mirar "més enllà del Barri Vell". Des de Guanyem també consideren que les restriccions associades a la zona han de venir acompanyades de mesures que fomentin la mobilitat sostenible. Així proposen la creació de diversos centres peatonalitzats a barris densament poblats com Sant Pau, l’Eixample, Sant Narcís, Montilivi o Santa Eugènia "per afavorir l’activitat comercial, millorar la qualitat de l’aire i enfortir els llaços comunitaris".

Finalment, Guanyem creu que el lideratge d’àrea urbana també passa per apadrinar les iniciatives que proposen la connexió ferroviària Olot-Banyoles-Girona així com la proposta pel tren-tram de la Costa Brava.