El Ripollès presenta un nou material turístic per promocionar les prop de 200 rutes de senderisme

La campanya compta amb fons europeus FEDER

Donar més valor al patrimoni i als atractius turístics de tots els pobles i posar-los a l’abast dels visitants és un objectiu compartit entre el Consell Comarcal del Ripollès i els dinou ajuntaments de la comarca. És per aquest motiu que la corporació ha confeccionat un nou fullet desplegable per promocionar l’ampli ventall de possibilitats que ofereix el Ripollès als amants del senderisme.

L’acció s’emmarca en el pla de promoció del turisme de natura L’experiència dels Pirineus més autèntics; un projecte dotat globalment amb 1.966.107,57 euros, aportats per la convocatòria 2014-2020 del Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER), administrat pel Departament de la Presidència, i pel Pla de foment territorial del turisme, del Departament d’Empresa i Treball.

Durant la presentació d’aquest material promocional, el president, Joaquim Colomer, ha subratllat que és molt important disposar-ne, tenint en compte que el turisme actiu de natura representa un pes molt important en l’atractiu del Ripollès. Alhora, ha agraït la implicació dels ajuntaments en aquest projecte. “Quan hi som els dinou municipis i treballem tots en la mateixa direcció, les coses surten i surten bé”, ha sentenciat el president.

De la seva banda, el conseller comarcal de Turisme, Xavier Guitart, ha explicat que aquest fullet recull i indica una mostra de les rutes de senderisme principals que recorren el Ripollès, incloent-hi camins de la xarxa Itinerànnia, del Parc natural de les capçaleres del Ter i del Freser i senders de llarg recorregut com el Camí Oliba o el Camí dels orígens, entre altres. Tot i així ha detallat que, mitjançant un codi QR, permet accedir a l’oferta completa, plasmada a la pàgina web de turisme, que ascendeix fins prop de 200 camins de tot tipus, classificats per característiques i municipis. El fullet està fet en quatre idiomes: català, castellà, anglès i francès i està disponible en format encolat i en format desplegable. Se n’han editat 7.000 exemplars i ja s’han distribuït per les oficines de turisme així com tot tipus de punts d’informació, com els del parc natural.

Guitart ha fet èmfasi en la necessitat de crear experiències que atreguin el turisme i fer-ho conjuntament, sota la marca turística comuna del Ripollès. És en aquest context que considera un avenç l’edició d’aquest material. Així mateix, ha aprofitat per convidar a tothom a descobrir la comarca practicant el senderisme.

Aquest material de promoció turística se suma a la nova col·lecció que s’ha anat presentant esglaonadament els darrers mesos, formada per fullets de cadascun dels municipis amb informació àmplia sobre cadascun d’ells i els nuclis habitats que els formen, així com també un nou fullet comarcal actualitzat, amb informació des d’un punt de vista més global sobre el Ripollès.

'L’experiència dels Pirineus més autèntics'

Aquesta acció és només una d’entre totes les que es duen a terme dins del projecte L’experiència dels Pirineus més autèntics; un pla de promoció del turisme impulsat pel Consell Comarcal del Ripollès que vol donar resposta a l’evolució i els canvis de tendència del sector associats al segle XXI. Sobretot, pensant en la difusió i comercialització unitària dels productes turístics de la comarca.

Això, partint de la idea que el Ripollès té el turisme com a sector econòmic primordial de futur com a alternativa natural a les crisis dels altres sectors, i atenent alhora la creació recent del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser. El resultat serà la configuració d’un model inèdit de gestió turística en l’àmbit comarcal-regional de Catalunya. La idea s’ha desenvolupat a partir de l’Estudi de revisió estratègica turística del Ripollès, elaborat prèviament.

Concretament, les fites del pla són definir nous objectius per al turisme del Ripollès pel que fa a productes, públics i canals de comercialització; diferenciar-se respecte la resta d’oferta turística similar a partir d’elements de singularitat amb fort atractiu; crear una nova fórmula organitzativa més eficient i eficaç que unifiqui les iniciatives turístiques tant públiques com privades de la comarca; i impulsar noves formes de comercialització per focalitzar els esforços a l’obtenció de resultats a curt, mitjà i llarg termini.

El desenvolupament d’aquest pla pivota sobre tres eixos: el romànic, la gastronomia i la natura. Aquesta última, englobant el turisme purament de natura, el turisme actiu relacionat amb els esports de muntanya (tresc, esquí, curses, etc.) i també l’ecoturisme. De fet, es constata que el Ripollès posseeix unes característiques geogràfiques, de biodiversitat i socials ideals per al desenvolupament d’un turisme de qualitat relacionat amb la natura i la cultura i un dels trets distintius és el fet que es troba a poc més d’una hora de Barcelona.