Govern i Girona seguiran de prop l'actuació de Foment en les obres del TAV

La Generalitat es fixa el 2015 com a límit per tenir acabada la nova estació d'autobusos soterrada

L'Ajuntament de Girona i el Departament de Territori i Sostenibilitat han signat un acord de col·laboració que ha de servir per treballar conjuntament per garantir que Foment acaba totes les obres derivades de l'arribada de l'alta velocitat a la ciutat. Segons l'alcalde, Carles Puigdemont, un acord com aquest s'hauria d'haver signat ja quan es va començar a parlar de l'arribada del TAV a la ciutat perquè, assegura, és major la pressió que poden fer les dues administracions si van a la una.

A més, Puigdemont també reconeix que l'acord és important després que Foment hagi incomplert compromisos que tenia amb la ciutat (com el soterrament del tren convencional o l'eliminació del viaducte) i que, per tant, és un "element de reforç de la posició de la ciutat davant del ministeri".

Per la seva banda, el conseller ha destacat que donen ple suport al consistori. "El fet que el Govern estigui al costat dels alcaldes sempre suma", ha manifestat Vila, que s'ha autoimposat la voluntat d'escoltar els alcaldes i aplicar els seus criteris. "Ningú millor que un alcalde sap què li convé a la seva ciutat", ha manifestat l'exalcalde de Figueres.

Ajuntament i Generalitat, per tant, pretenen compartir informació sobre tot allò que afecta la ciutat a causa de les obres del TAV. Per això, l'acord inclou la creació d'una comissió de seguiment integrada per sis membres: tres del consistori i tres del departament.

L'alcalde, Carles Puigdemont, ha explicat que el compromís d'Adif "es manté intacte" pel què fa a les reposicions que s'han de fer al parc Central però ha avançat que la seva voluntat és negociar amb l'administrador d'infraestructures per fixar compensacions "a l'alça" tant per a l'ajuntament com per als particulars afectats per les obres durant aquests anys. També ha recordat que l'ajuntament obrirà un procés participatiu amb els veïns per definir com queda l'espai del parc Central.

Puigdemont ha explicat que encara no tenen cita per trobar-se amb la ministra de Foment per tractar aquests assumptes però s'ha mostrat confiat que hi pot haver bona sintonia si la reunió s'acaba produint.

L'estació d'autobusos, màxim al 2015

Durant la signatura del conveni, el conseller Vila ha donat alguns detalls sobre el projecte de l'estació d'autobusos soterrada que ha de fer la Generalitat. Aquesta estació ocuparà un dels pisos de la gran llosa que Adif ha excavat al parc Central i l'estudi de la mateixa es va començar a redactar l'abril del 2012. La previsió del Govern és que l'estudi estigui acabat aquest estiu i que les obres comencin tot seguit. L'estació té un pressupost de 8 MEUR.

L'alcalde, Carles Puigdemont, ha demanat al conseller que l'estació pugui entrar en servei el 2014 però Vila ha estat caut i ha dit que espera que sigui operativa com a molt tard a finals del mandat, és a dir, al 2015.

Per tal de concretar el projecte de l'estació, cal primer saber si Foment escolta la petició de l'ajuntament i elimina tant el 'finger' que connecta les dues estacions com el vestíbul de l'estació del TAV. L'ajuntament vol que aquestes dues construccions se soterrin per, d'una banda, alliberar més espai del parc Central i, per l'altra, evitar afectacions a la futura estació d'autobusos ja que aquestes construccions ocupen algunes de les andanes de l'estació.

A més, Carles Puigdemont també ha remarcat que caldrà encarregar un estudi per determinar com queda l'espai de la plaça d'Espanya, actualment ocupat per l'estació d'autobusos provisional. L'alcalde descarta que torni a ser un espai d'aparcament i espera que es converteixi en un gran espai públic "que doni la benvinguda als passatgers del TAV".