Adif inicia la renovació de la catenària entre Maçanet i Caldes per 4,7 MEUR

Les obres duraran dos anys

Adif ha iniciat les obres de renovació integral de la catenària en el tram Maçanet-Caldes de Malavella (Selva), de la línia d'ample convencional Barcelona-Girona-Portbou, que tenen un pressupost de 4.736.846,34 euros (IVA inclòs).

L'objectiu és modernitzar la línia aèria de contacte per optimitzar els paràmetres de seguretat i fiabilitat de el sistema d'electrificació, essencial per a la correcta prestació el servei ferroviari en transmetre als trens corrent elèctric.

Aquesta actuació, inclosa en el Pla de Rodalies, redundarà en una millora de la velocitat comercial dels trens gràcies a la instal·lació de catenària compensada, reduint la probabilitat d'incidències vinculades a aquest element de el sistema d'electrificació i les necessitats de manteniment, el que contribuirà a oferir una explotació de el servei amb majors índexs de qualitat i eficàcia en un tram que registra una elevada densitat de circulacions.

En concret, les obres, que compten amb un termini d'execució de 24 mesos, consisteixen en la renovació integral de catenària per a la substitució de l'actual sense compensar tipus CA-120 per una altra de tipus CA-160/3 kV.

Els treballs comprendran la substitució dels pals de catenària i mènsules, amb els seus corresponents massissos de formigó, el muntatge d'equips de compensació i la substitució de conductors (sustentador, fils de contacte i penjats), suspensions i atirantats. Com a principals magnituds, destaca la col·locació de 30 quilòmetres de fil de contacte, 30 quilòmetres de cable de terra, 440 pals i 20 pòrtics.

Amb l'objectiu d'evitar afeccions a el servei de viatgers, en la primera fase, que s'estendrà fins al 23 de desembre, Adif ha programat l'execució de les obres en horari nocturn, de manera que únicament es veuran afectats serveis de mercaderies.

Aquesta actuació s'uneix a les obres ja finalitzades per a la renovació integral de via en aquest mateix tram, de 15 quilòmetres de longitud, que han representat una inversió superior als 17 MEUR (IVA inclòs).

L'objectiu és optimitzar l'estat de les instal·lacions ferroviàries, augmentant els seus paràmetres de qualitat, disponibilitat i solidesa. D'aquesta manera, es contribueix a incrementar el confort, fiabilitat, eficàcia i disponibilitat de la infraestructura, així com la regularitat de la circulació de trens en un tram que registra una elevada densitat de trànsit. Aquestes actuacions també permeten reduir els temps de viatge i les necessitats de manteniment.

Aquestes iniciatives contribueixen a la consecució de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 9, que té entre els seus objectius el desenvolupament d'infraestructures fiables, sostenibles, resistents i de qualitat