L'empresariat gironí envia un requeriment a Foment perquè desdobli el Tordera-Maçanet

La Cambra de Comerç vol que l'Estat bonifiqui el 100% del peatge als camions que utilitzin l'autopista

El requeriment al Ministeri l'han enviat les tres Cambres de Comerç (Girona, Palamós i Sant Feliu de Guíxols) però al seu darrere també hi ha les patronals Pimec i Foeg i el Fòrum Carlemany. L'escrit reclama a l'Estat que es desdigui de la decisió de no desdoblar el tram de l'N-II entre Tordera i Maçanet de la Selva.

Foment va tancar la porta a executar aquesta obra a finals de setembre, perquè la considerava excessivament cara. A l'hora de rebutjar-ho, l'Estat també es basava en el fet que, més al sud, l'N-II entre Tordera i Montgat s'havia traspassat a la Generalitat i, per això, s'oposava a fer els treballs. Com a alternativa proposava connectar la B-40 des de Granollers amb la futura A-2 a Maçanet a través de l'interior.

El requeriment que han enviat ara els empresaris reclama a Foment que faci marxa enrere. L'escrit recorda que el tram de l'N-II entre la Selva i el Maresme ja tenia enllestit un projecte de desdoblament des del maig del 2009, i no considera de rebut que ara Foment opti per no tirar endavant l'obra.

Segons ressalta el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, si bé és cert que cada quilòmetre desdoblat costaria 22,7 MEUR, aquest tram de l'N-II no s'ha de veure de manera aïllada "sinó formant part de tot un conjunt que arriba fins a la frontera francesa".

"Per això, si s'analitza aquest global, com que a l'Alt Empordà hi ha molts trams planers, el cost unitari es redueix", precisa Espadalé. El requeriment també rebutja que l'Estat no vulgui desdoblar el Tordera-Maçanet adduint que el tram de més al sud de l'N-II s'hagi traspassat a la Generalitat. "La carretera N-II entre Tordera i Maçanet de la Selva és de titularitat estatal, i no s'ha cedit a la Generalitat ni hi ha una previsió actual per fer-ho", indica l'escrit.

Fins a catorze carreteres desdoblades

El requeriment que l'empresariat gironí ha tramès a Foment és especialment incisiu a l'hora d'analitzar els trànsits que suporta aquest tram de l'N-II al sud de la demarcació. I sobretot, comparar-los amb altres carreteres estatals que sí que s'han desdoblat en els darrers anys.

Segons recull l'escrit, diàriament circulen una mitjana de 21.366 vehicles pel Tordera-Maçanet, dels quals 1.234 són camions. "Això fa necessari el desdoblament, per donar condicions de fluïdesa i seguretat viària adequades", precisa el requeriment.

Per reforçar aquesta idea, i posar de manifest el greuge comparatiu per part de l'Estat, l'escrit fa una relació detallada de fins a catorze carreteres que, tot i suportar menys trànsit, s'han desdoblat en els darrers anys. D'aquestes, la que més trànsit suportava era l'N-V entre Càceres i Jaraicejo (12.801 vehicles/dia) i la que menys, l'N-VI entre Lugo i Navia de Suarna (7.315).

"Cap d'elles arriba als trànsits que suporta aquest tram de l'N-II a les comarques gironines", critica Domènec Espadalé. I hi afegeix: "Fins i tot, no n'hi ha ni una que suporti 15.000 vehicles diaris, que és quan s'aconsella executar el desdoblament".

El requeriment al Ministeri de Foment es va enviar a finals de novembre. Ho van fer les tres cambres gironines perquè, com a institucions de dret públic, disposen d'aquesta potestat. Tot i que l'Estat no està obligat a contestar-lo, l'empresariat gironí espera rebre resposta en un termini de tres mesos.

Si això no passa, aleshores es plantejaran altres vies, com ara presentar un contenciós-administratiu. De totes maneres, Espadalé ja ha admès que encetar aquesta via suposa enfrontar-se a un procés que es pot allargar fins a cinc anys. "No ho descartem, però ens preocupa el cost que pugui tenir per al territori, perquè l'N-II continuarà igual", ha dit.

Bonificació del 100% per als camions

D'altra banda, el president de la Cambra de Comerç de Girona també ha dit que trametran una carta al Ministeri de Foment reclamant que es bonifiqui el 100% del peatge als camions que utilitzin l'AP-7 com a alternativa a l'N-II a les comarques gironines. "Ja ho vam fer una vegada, i ara hi continuarem insistint", ha dit Espadalé.

Segons el president de la Cambra de Comerç, no té sentit que la bonificació de peatge es proposi per a un 50% del seu cost. "El món del transport pateix molt la crisi, i això suposarà que els camions continuïn passant per l'N-II, perquè d'aquesta manera s'estalviaran pagar peatge", ha conclòs.