Castelló vol que la nova Llei de Costes retorni les propietats als veïns de la Marina

L'Ajuntament també proposa que els canals es considerin "carrers d'aigua" i la gestió sigui municipal

L'any 2008 l'aplicació de la Llei de Costes va caure com un gerro d'aigua freda entre els propietaris de la Marina d'Empuriabrava, a Castelló d'Empúries, i també els de Santa Margarida, a Roses. Segons la normativa, una franja de sis metres de servitud de pas entre l'aigua i els habitatges no podien ser de propietat privada, sinó que eren de domini públic. Això, traduït a aquestes dues marines residencials, implicava que molts veïns perdien part de les seves propietats i també deixaven de ser els titulars dels amarradors on ancoren les embarcacions.

Des de llavors, i ja han passat més de quatre anys, propietaris, ajuntaments i sector turístic han intentat aconseguir reiteradament que l'Estat considerés aquestes marines excepcions. L'alcalde de Castelló d'Empúries, Xavier Sanllehí, ha recordat que aquesta "inseguretat jurídica" ha afectat negativament la imatge d'Empuriabrava com a destinació de vacances perquè molts dels propietaris afectats són d'origen estranger. "Hem donat imatge de país poc seriós on la propietat que adquireixes deixa de ser-ho", ha afirmat Sanllehí.

A la pràctica, l'aplicació de la Llei de Costes es va traduir, bàsicament, en que molts propietaris van perdre part de la seva propietat, els aparcaments privats que havien construït davant les cases i també els amarradors que havien comprat, que passaven a ser una concessió que s'havia d'anar renovant.

L'oposició a aquesta mesura ha estat frontal i "unànime", segons Sanllehí. Un primer pas per posar fi a la situació és la nova llei que proposa l'Estat i que suposa "una gran novetat" que és la de veure la Marina d'Empuriabrava com una urbanització, i no com a una zona portuària o de domini marítimo-terrestre. "Això vol dir que ja tenim un marge legal d'actuació molt ampli per solucionar els problemes que hi ha", ha explicat l'advocat que s'ha encarregat d'elaborar les propostes d'esmenes, Pablo Molina.

Tot i que Castelló d'Empúries creu que el nou esborrany de llei és beneficiós per a la població, també han detectat que hi ha alguna "serrells" a tractar i, per això, han decidit presentar les esmenes. Ajuntament, propietaris i també notaris i advocats han pactat deu propostes d'esmena que avui mateix trametran al ministeri i als diversos grups polítics amb representació al Congrés amb la intenció de "blindar" la propietat privada. Són propostes tècniques com ara clarificar que les servituds de pas no s'aplicaran i, si s'han d'aplicar, no afectaran les propietats privades. A més, també reclamen que els veïns puguin recuperar la propietat de les zones afectades per l'atermenament sense haver d'esperar a que es faci un nou càlcul de límits.

Com que Empuriabrava serà considerada una urbanització, Castelló d'Empúries creu que cal veure els seus canals com "carrers d'aigua" i, per tant, la gestió ha de recaure en l'Ajuntament. "Els canals part del sistema de comunicació local, és lògic que estiguin adscrits a la corporació local", ha detallat Molina.

El front marítim, l'altre front

El projecte de nova llei de costes també salva els edificis del front de mar d'Empuriabrava afectats per l'antiga normativa. Són un parell de blocs de pisos i una desena de cases que haurien hagut d'anar a terra per l'aplicació de la normativa. Sanllehí ha explicat que estan "molt satisfets" per aquesta decisió de l'Estat però que, tot i això, han demanat alguns aclariments en relació amb els equipaments que hi ha a tocar la platja, com ara la discoteca Passarel·la.

L'alcalde diu que li sabria "molt greu" enderrocar unes edificacions en aplicació d'una llei vigent i que al cap de poques setmanes aparegués una nova llei que permetés que es tornessin a construir. "No tindria cap sentit", ha afirmat Sanllehí que espera poder comptar amb aquests edificis cara al futur i que no hagin d'anar a terra. "Esperem notícies agradables", ha conclòs l'alcalde.