Sant Pau de Segúries estrena nova via verda amb quatre ponts metàl·lics

El Consorci millorarà la il·luminació i estudiarà allargar vies ja existents

Sant Pau de Segúries (Ripollès) estrenarà aquest estiu el nou tram de via verda que ha finançat la Generalitat. Amb un cost d'1,2 MEUR, els treballs inclouen la instal·lació de quatre passeres metàl·liques i murs de contenció de terres. Fa uns 2,58 km des del Pont de Perella, que connecta amb la via verda de Sant Joan de les Abadesses-Colònia de Llaudet, fins a l'entrada del municipi.

La seva alcaldessa, Dolors Cambras, afirma  que serà una millora molt important per als ciclistes i vianants que ja no hauran de compartir la carretera estreta i transitada per vehicles i camions. Des del Consorci de les Vies Verdes de Girona estudien com allargar alguns trams ja existents per l'alta demanda de públic local.

Explica que, com ha passat arreu de Catalunya, el confinament ha animat els veïns a sortir encara més a passejar i anar en bicicleta per la zona. "Hi ha moltes ganes de poder gaudir del nou tram", afegeix. Actualment ja hi ha dos dels quatre ponts o passeres metàl·liques instal·lades. Un dels que està pendent de posar és el que travessarà el riu Ter.

Els treballs havien d'acabar a finals de juny però, amb les pluges, s'han endarrerit. La previsió, però, és que estigui enllestit a mitjans d'estiu. Les obres tenen un cost d'1,2 MEUR i els ha assumit la Generalitat. L'alcaldessa reconeix que l'obra hauria sigut inassumible per al consistori, que té un pressupost anual d'1 MEUR.

Pel que fa a la continuació d'aquest tram, en direcció a Camprodon, actualment està en fase de modificació del projecte. El següent pas serà l'adjudicació i després l'execució. Forma part d'un projecte molt més global de 26 km per unir la Ruta del Ferro amb Setcases, passant per Camprodon.

Millorar l'enllumenat i allargar punts de més demanda

Des del Consorci de les Vies Verdes de Girona veuen amb satisfacció la posada en marxa en breu d'un nou tram al Ripollès. El seu president, Eduard Llorà, remarca el paper que juga aquesta infraestructura per a la mobilitat sostenible i el turisme en família. Admet que inicialment es plantejava sobretot per atraure cicloturisme però que, a la pràctica i amb la irrupció de la pandèmia, ha situat els veïns dels municipis com a principals usuaris.

L'augment de la demanda ha fet que des del consorci ja estiguin treballant en la millora de la il·luminació per ampliar les franges horàries de les vies i evitar que se concentrin en unes hores. L'objectiu és poder-les utilitzar també de nit o durant l'hivern, quan les tardes són més curtes.

També estan estudiant com allargar alguns dels traçats, especialment els que ofereixen connexions amb les zones urbanes. "En alguns punts on s'acaba, ho haurem d'allargar perquè la gent ens ho demana", afirma Llorà. La implantació de les bicicletes elèctriques ha comportat un canvi substancial en l'ús de les vies verdes. "Si abans es feien sortides d'uns 15 o 20 km ara, amb aquestes bicis, es fan fàcilment 50 o 60 km", afegeix el president del consorci.

No als gossos deslligats ni als patinets elèctrics

El que queda encara pendent, segons Llorà, és eliminar alguns actes incívics en aquestes vies. Posa l'exemple d'anar amb gossos deslligats o circular amb un patinet elèctric, vehicles que no estan autoritzats. "Només poden fer-ho les bicis que són elèctriques i que necessiten pedalar per funcionar; volem que siguin vies per fer salut i esport en família i no que s'utilitzin com si fossin carreteres", afegeix. Per això creu que cal seguir fent pedagogia perquè s'acabin aquestes males pràctiques.

Per últim, posa en valor el compromís de totes les administracions, des de l'Estat, Generalitat, diputacions, consells comarcals i ajuntaments, per seguir avançant en el desplegament de les vies verdes a la demarcació.