Els agents telemàtics del Consell Comarcal de la Selva atenen 1.500 persones en dos mesos

En total s'han fet més de 2.000 tràmits

Els agents telemàtics, contractats pel Consell Comarcal de la Selva, han atès més de 1.500 persones de forma presencial, i en algun cas telefònicament. En total s’han realitzat quasi 2.000 tràmits amb diferents administracions durant els dos primers mesos des de l’inici d’aquest servei.

Pel que fa la tipologia de tràmits, destaquen especialment els relacionats amb temes de padró i de registre d’instàncies als ajuntaments, els de sol·licitud d‘algun tipus d’identificadors digital, com l’IdCAT mòbil, o les gestions vinculades a la vida laboral com la renovació de les demandes d’ocupació i altres tràmits amb les oficines d’ocupació o de la Seguretat Social.

Un altre grup important de tràmits atesos està relacionat amb les gestions vinculades als serveis socials, com ara, la sol·licitud d’ajuts per pal·liar la pobresa energètica o per lloguer. També s’ha donat suport a la demanda de prestacions com la renda activa d’inserció, l’ingrés mínim vital o la renda garantida de ciutadania, entre altres.  

Els agents telemàtics també estan atenent molts altres tràmits que ara són obligats o recomanables de forma electrònica: amb els centres de salut, els relacionats amb el pagament d’impostos i tributs o el registre d’animals de companyia.

De les persones ateses, un 53,7% han estat dones i un 46,3 %, homes. La franja d’edat amb major demanda de suport ha estat la de 30 a 44 anys (el 49,2%), seguits dels de més de 45 anys (41,5%).

Els catorze agents telemàtics contractats pel Consell Comarcal de la Selva donen suport als ciutadans en les gestions electròniques o els tràmits de qualsevol administració o organisme públic. Aquestes catorze persones es van contractar en el marc de la convocatòria extraordinària del Programa Treball i Formació Covid-19.

Amb la contractació d’aquestes persones, amb perfil administratiu, es pretén donar resposta a les necessitats de les entitats locals en l’actual  context de crisi. I és que una de les necessitats detectades ha estat la dificultat que tenen els ciutadans de la comarca de la Selva per apropar-se a l’Administració i realitzar tràmits electrònics. Per això, des de l’ens selvatà es va creure oportú acollir-se a aquest programa que, a més de donar resposta a les necessitat de molts ciutadans, donarà una oportunitat perquè aquestes persones que s’han contractat es reincorporin al món laboral durant un període de nou mesos.

Entre les seves tasques també hi ha la d’impartir formació als col·lectius més desfavorits perquè puguin esdevenir autònoms en relació amb la utilitat d’Internet, les aplicacions mòbils i eines de comerç electrònic i el suport en tràmits de sol·licituds d'ajuts municipals. En els casos que sigui necessari, aquestes persones també realitzen altres tasques administratives d'atenció a la ciutadania. Amb les funcions que realitzen en els diferents punts de referència s’està donant resposta a les necessitats de les entitats locals amb l’ajuda a l’apropament del ciutadà a l’Administració i de suport, especialment de col·lectius vulnerables, en la tramitació electrònica.

La tasca dels agents telemàtics permet també recollir informació sobre els tipus de tràmits més sol·licitats o un perfil bàsic dels usuaris, que  ha de complementar el diagnòstic que s’està realitzant des del Pla de reactivació socioeconòmica covid-19.

Aquelles persones que vulguin disposar del suport de l’agent telemàtic cal que demanin cita prèvia al seu municipi.

La incorporació d’aquesta figura s’ esdevé essencial tant a l’Administració pública com a les empreses de serveis, especialment en l’actual context de crisi.

Aquests agents telemàtics estan donant servei digital gratuït d'atenció a la ciutadania a diversos municipis de la comarca com Amer, Anglès, Caldes de Malavella, la Cellera de Ter, Fogars de la Selva, Riells i Viabrea, Santa Coloma de Farners, Sant Feliu de Buixalleu, Sant Hilari Sacalm, Sils, Tossa de Mar, Vidreres i Vilobí d’Onyar. Els ajuntaments han signat un conveni de col·laboració amb el Consell Comarcal de la Selva

En molts casos, tal com ha explicat el president del Consell Comarcal de la Selva, Salvador Balliu, moltes de les persones que participen en els programes que s’impulsen des del Servei d’Ocupació tenen l’oportunitat de continuar treballant en l’Administració durant un llarg període de temps i fins i tot, en alguns casos, acaben consolidant el seu lloc de treball. L’objectiu d’aquests programes és, sens dubte, la creació de llocs de treball per a les persones de la comarca, i en aquest cas explícitament, a més, es pretén que aquestes persones donin suport als ciutadans amb tot tipus de gestions electròniques.

Aquest programa, que té una durada de nou mesos, està subvencionat pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, regulat per la Resolució TSF/1419/2020, de 16 de juny, i l’Ordre TSF/156/2018, de 20 de setembre, l’Ordre TSF/115/2019, de 7 de juny, i per l’Ordre TSF/20/2020, de 25 de febrer, i cofinançat pel Fons Social Europeu en un 50% a través del programa operatiu FSE de Catalunya 2014-2020.