ICV vol prohibir la circulació de camions per l'N-II i obligar-los a anar per l'autopista

El candidat ecologista per Girona, Marc Vidal, demana que els vehicles paguin peatge segons el tonatge i el què contaminen

La coalició ecologista ha presentat aquest matí les propostes en matèria de mobilitat. Segons ha defensat el candidat per Girona, Marc Vidal, el partit aposta per potenciar infraestructures i models de transport que no depenguin dels hidrocarburs. "És més urgent que mai apostar per una mobilitat sostenible", ha dit.

El candidat ha criticat que durant anys de bonança econòmica s'hagi invertit en alta velocitat, en aeroports i desdoblament de carreteres i, en canvi, diu que la xarxa de ferrocarrils de Girona continua sense inversió. Vidal ha dit que cal potenciar la xarxa de rodalies de Girona per tal de donar més opcions als ciutadans a agafar el tren "i treure cotxes de la carretera". En aquest sentit, el partit proposa que es creïn tres ramals nous de ferrocarril: un de Blanes a Lloret de Mar, un altre de Girona a l'aeroport i un altre de Figueres a Roses. Així mateix, manté l'aposta per un tren-tramvia que uneixi la capital amb els municipis de la Costa Brava centre tot rodejant les Gavarres.

Els camions, fora de l'N-II

En matèria de carreteres, Vidal ha recordat que el partit s'ha oposat sempre al desdoblament íntegre de l'N-II. "És una irracionalitat tenir 12 carrils que travessen les comarques de punta a punta", ha manifestat. Segons el candidat, el tram sud sí que s'ha de desdoblar perquè les obres van quedar a mitges i la carretera és perillosa però no volen que es desdobli tram nord, fins a la Jonquera.

L'aposta del partit per a aquesta carretera passa per prohibir el trànsit de camions i desviar-los per l'autopista. Segons Vidal, l'N-II ha de ser una carretera "comarcal i humana" destinada a la mobilitat de poble a poble, seguint el model francès. En canvi, vol que els camions estiguin obligat a anar per l'autopista per tal de descongestionar la nacional i que paguin segons el tonatge i el que contaminin (model de l'eurovinyeta).

Vidal també ha dit que l'AP-7 és una via "amortitzada" i que, per tant, hauria de ser una via gratuïta. Aquest és el model que ICV-EUiA defensa que es podria aplicar especialment al tram de Girona a la frontera francesa on, segns les tesis del partit, l'N-II no s'hauria de desdoblar. Ara bé, el candidat alerta que una autopista gratuïta a llarg termini és "insostenible" i per això proposa que s'apliqui l'eurovinyeta i que els diners que es recaptin es destinin a desenvolupar xarxes de ferrocaril, entre d'altres.