L'Estat destina 15 MEUR per a l'N-II per acabar l'obra a mig fer del Sils-Caldes

La inversió dels PGE per al 2013 cau gairebé un 60% a la demarcació

El serial de l'N-II continua amb la presentació pública del projecte de PGE per al 2013. D'entrada, els pressupostos confirmen que Foment ja ha desistit de desdoblar el tram Tordera-Maçanet, perquè tot i aparèixer al document, no es consigna ni un sol euro per a l'obra.

En conjunt, l'Estat preveu invertir el 2013 un total de 30.852.600 euros per a fer obres i projectes en aquesta carretera. Gairebé la meitat d'aquest global, però, va a parar íntegrament a acabar els treballs a mig fer del tram Sils-Caldes (en concret, 15,38 MEUR).

A més d'aquest, el Ministeri de Foment també ha inclòs una partida de 3 MEUR per a la represa de les obres entre Maçanet i Sils. Uns treballs, però, que l'estat espanyol només preveu completar fins a l'enllaç amb la C-35, després que la ministra de Foment, Ana Pastor, hagi tancat definitivament la porta a continuar desdoblant l'N-II més cap al sud.

En comptes d'això, l'alternativa que proposa l'Estat és unir la futura A-2 a Maçanet amb la B-40 a Granollers, mitjançant una via de gran capacitat que passi per l'interior. I precisament, els PGE per al 2013 inclouen una partida de 10.000 euros per a l'estudi informatiu d'aquesta obra.

Del global destinat a l'N-II, el projecte de pressupostos de l'Estat inclou partides sense concretar per valor de 10,01 MEUR. Es destinaran a millorar la seguretat i condicionar accessos al llarg dels 62,7 quilòmetres que comprèn l'N-II de punta a punta de demarcació.

2,45 MEUR específics per a trams del nord

Les inversions que l'Estat farà a l'N-II aquest 2013 es completen amb 2.457.000 euros, que inclouen partides específicament destinades a trams del nord. Tot i que la ministra Pastor ja va deixar clar que Foment no desdoblaria la carretera, sí que va avançar que el govern espanyol faria obres de condicionament, i que preveia executar dues variants (a Bàscara i a Pont de Molins).

D'aquestes partides, més aviat testimonials, destaquen 957.000 euros per fer millores al tram Medinyà-Orriols (una obra inclosa en la tisorada d'infraestructures de l'anterior executiu del PSOE). A part, als trams del nord de l'N-II, els PGE destinen 1 MEUR al Garrigàs-Pont de Molins (que inclou el cinturó de ronda de Figueres, un dels punts negres de la carretera).

A banda de l'N-II, el Ministeri de Foment també pressuposta altres partides -algunes, gairebé presencials- per a altres obres viàries a la demarcació de Girona. Per exemple, 139.620 euros per a l'estudi informatiu de l'Eix Pirinenc entre Olot i Ripoll; 30.000 euros per a la futura A-26 (entre Figueres i Besalú, i l'enllaç amb Cabanelles); 20.000 per a l'N-152 a la Molina i la variant de Ribes de Freser, o 50.000 per a l'N-260 entre Llançà i Figueres.

Per últim, i a Girona ciutat, Foment destina una partida de 4,83 MEUR per a l'obra del nou pont sobre el Ter a Girona. La infraestructura, que tindrà mig quilòmetre de llargada, connectarà els barris del Pont Major amb la rotonda d'accés a l'Hospital Josep Trueta.

Inversió focalitzada en el TAV

En total, el projecte de PGE per al 2013 destina 112.452.510 euros a les comarques gironines. Això suposa que, d'un any per a l'altre, la inversió estatal ha caigut gairebé un 60% (aquest 2012, les inversions eren de més de 268 MEUR).

El motiu que explica aquesta caiguda no és cap altre que les obres del TAV. Com que l'any vinent es preveu acabar l'estesa de l'alta velocitat fins a la frontera francesa, la inversió estatal cau en picat. De fet, per al 2013, mitjançant l'empresa pública Adif, el govern espanyol destinarà 52,63 MEUR a aquestes obres (al 2012, hi va invertir 194 MEUR).

D'altra banda, pel que fa a obres ferroviàries, el projecte dels PGE també confirma que l'Estat, ara per ara, no preveu soterrar el tren convencional a Girona. De fet, atenent al pla d'infraestructures que va presentar la ministra, l'horitzó se situaria més enllà del 2024. Enlloc s'expliciten, doncs, per al 2013, les inversions destinades a l'enderroc del viaducte o al soterrament de les vies.

D'altra banda, mitjançant Aena, l'Estat preveu invertir 2,96 MEUR destinats a l'aeroport de Girona-Costa Brava. D'aquests, 1,12 MEUR es destinaran a millores i adequació del camp d'enlairament i aterratge d'aeronaus.