La crisi destrueix prop de 870 llocs de treball al sector hoteler gironí des del 2007

UGT denuncia que la temporada d'estiu d'enguany ha sigut més curta i amb més "sobrecàrrega" de feina

Una dada que il·lustra aquesta "sobrecàrrega" de feina, segons UGT, és la que indica que l'augment de pernoctacions el mes d'agost no ha anat acompanyat d'un augment de llocs de treball, sinó tot el contrari. Així, davant les 27.892 pernoctacions de més que s'han registrat respecte el mateix període anterior, el nombre de contractes laborals ha baixat en 119 aquell mes.

I no només això. El sindicat denuncia que les comarques gironines, que representen el 25% de la contractació del sector hoteler de tot Catalunya el mes d'agost, ha patit la major sobrecàrrega per nombre de turistes allotjats, fins i tot superior a altres punts turístics de l'Estat. Concretament, cada treballador va atendre 213 turistes allotjats a la demarcació, mentre que la mitjana catalana va ser de 199; a les Illes Canàries va ser de 143 i a la Costa del Sol, 165.

Per altra banda, s'ha vist com la contractació de personal s'endarrereix més que no pas altres anys -abans el mes de juny es feien un nombre important de contractacions per encarar la temporada-. Els empresaris ho justifiquen amb l'endarreriment de les reserves, que es fan més a última hora. També s'ha vist com "el reforç" per poder atendre l'augment de turistes el mes d'agost és "mínim" i durant menys dies alhora que augmenten els contractes de fixes discontinus.

Segons les xifres recollides en l'estudi durant el període que va de l'any 2007 fins al 2012, queda pal·lès que s'han destruït un total de 876 llocs de treball, si es fa la mitjana dels tres mesos de juny, juliol i agost dels respectius anys.

"Qui paga la crisi del sector turístic són un cop més els treballadors", ha assenyalat la secretària general d'UGT a la demarcació, Dolors Bassa, que s'ha mostrat molt crítica davant les campanyes de difusió i promoció turística i la reforma laboral que no han propiciat un augment de les contractacions.

Augmenten les denúncies per sancions

En aquests últims mesos, han augmentat de forma considerable les denúncies dels treballadors per sancions que les empreses li han atribuït i que, en bona part dels casos, són "falses". Segons ha explicat el secretari general de la Federació d'Hostaleria, Comerç i Joc de la UGT, Diego Siles, alguns empresaris han optat per aquest sistema per aconseguir així poder aplicar acomiadaments disciplinaris i reduir la indemnització que els pertocaria. Aquest cas preocupa especialment als treballadors que tenen més antiguitat a les empreses, ja que veuen com se'ls fa fora per una quantitat molt menor. Siles explica que el treballador ho ha de denunciar encara que li suposi un cost econòmic. "Si el treballador no ho impugna, se li acumulen i amb dos sancions ja va al carrer", detalla.

El context de crisi ha fet també que els treballadors ofereixin més flexibilitat als empresaris, per por a perdre el lloc de treball, fins i tot en aquells casos de més vulnerabilitat com ara embarassades.

L'economia submergida, es consolida

El sindicat també ha denunciat que l'economia submergida es "consolida" en aquest sector. Han explicat el cas de la comarca de la Selva on una part d'empreses hoteleres opten per tenir estudiants en pràctiques de l'estranger per evitar contractar personal. Aquest estiu s'ha denunciat a Inspecció de Treball que s'ha encarregat de fer un seguiment i encara no tenen les xifres oficials.