Els trens d'alta velocitat entre Barcelona i París acumulen 6 milions de passatgers en 10 anys

Uns 30.000 trens de Renfe-SNCF han circulat pel túnel del Pertús en l'última dècada

La connexió en alta velocitat entre Barcelona i París compleix aquest dissabte 10 anys. Durant aquest període, han circulat gairebé 30.000 trens de Renfe-SNCF a través del túnel del Pertús, i s'han transportat 6,1 milions de passatgers entre França i l'Estat espanyol.

Cap al nord, les principals destinacions han estat París, Montpeller i Perpinyà, amb gairebé el 70% de la demanda, mentre que Barcelona ha estat la principal a Catalunya, amb un 68% de la demanda internacional, seguida de Figueres i Girona, amb un 27%.

El servei va començar amb dos trens diaris i, abans de la pandèmia, circulaven quatre serveis al dia per sentit a l'hivern i tardor, cinc a la primavera i sis a l'estiu. En concret, el servei de l'hivern incloïa dos trens a París i dos amb destinació a Marsella i Lió, el de la primavera incorporava servei a Tolosa, i el del juliol i l'agost afegia una sisena freqüència amb París.

El perfil de client d'aquests serveis correspon a un 29% de residents a França, un 25% a Espanya i un 47% de viatgers residents en altres països. Més de la meitat dels viatges es fan per turisme (55%) i l'índex de satisfacció és del 86%.

El 2021 farà 25 anys de la col·laboració entre Renfe i SNCF en la prestació del servei de viatgers entre França i Espanya.

Serveis de mercaderies per ample internacional

D'altra banda, el 21 de desembre de 2010 s'iniciava el trànsit de mercaderies per ample internacional.

En aquest 10 anys, només uns 10.000 trens de Renfe han circulat a través del túnel del Pertús, menys de 1.000 per any. Els serveis han estat principalment contenidors i plataformes d'automòbils amb uns 9 milions de tones transportades.

De fet, Espanya i França van decidir assumir la gestió del tram transfronterer, que té 44 quilòmetres i inclou el túnel del Pertús, després que la concessionària TP Ferro es liquidés. L'empresa, formada a parts iguals per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage, arrossegava un deute de 557,2 MEUR quan va entrar en fallida. Sobretot, perquè les previsions del pas de trens, tant de passatgers com de mercaderies, van quedar lluny de la realitat.

Actualment, Renfe posa en servei 30 trens setmanals a través de la línia d’Alta Velocitat que connecta Espanya i França.